Rozbudowa Lotniska Chopina? "Sprawdzamy możliwości jego modernizacji"

2024-04-24, 10:27

Rozbudowa Lotniska Chopina? "Sprawdzamy możliwości jego modernizacji"
Sprawdzane są możliwości modernizacji lotniska i kwestie limitów środowiskowych. Foto: Shutterstock/EQRoy

Trwa weryfikacja prognoz dotyczących ruchu lotniczego i możliwości obsługi pasażerów przez Lotnisko Chopina. Sprawdzane są możliwości modernizacji i rozbudowy portu. 

Z udziałem m.in. pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska i prezesa spółki CPK Filipa Czernickiego odbyło się posiedzenie zespołu roboczego ds. gospodarki, pracy i rozwoju regionalnego Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w województwie mazowieckim.

Jak poinformowała w komunikacie spółka, jednymi z tematów rozmów był stan programu inwestycyjnego CPK i dalszy rozwój portów lotniczych na Mazowszu. Dyskutowano m.in. o przyszłości CPK w kontekście istniejących na Mazowszu portów lotniczych - Lotniska Chopina, Modlina i lotniska w Radomiu.

Modernizacja lotniska w Warszawie

- Jeśli chodzi o filar lotniskowy, to weryfikujemy prognozy ruchu lotniczego i możliwości obsługi pasażerów przez Lotnisko Chopina. Sprawdzamy możliwości modernizacji tego lotniska i kwestie limitów środowiskowych. Wszystkie trzy lotniska na Mazowszu - Chopin, Modlin i Radom - mają swoje uwarunkowania i wyzwania. Dołożymy wszelkich starań, aby zapewnić im dalszy nieskrępowany rozwój i absorpcję spodziewanego popytu na usługi lotnicze - powiedział Lasek, cytowany w komunikacie spółki.

W jego ocenie dotychczasowe opracowania w ramach Programu CPK są "dokładnie" weryfikowane. - Musimy prowadzić inwestycje infrastrukturalne, uprzednio wykonując analizy wielokryterialne i sporządzając analizy kosztów i korzyści - dodał.

Jak może wyglądać rozbudowa lotniska?

Andrzej Ilków został prezesem spółki Polskie Porty Lotnicze (PPL) niespełna miesiąc temu, ale poprzednio spędził w firmie ponad siedem lat, dlatego twierdzi, że wie dokładnie co trzeba zrobić, żeby lotnisko mogło dobrze funkcjonować. W opublikowanym wywiadzie, udzielonym dziennikowi Rzeczpospolita, Ilków poruszył kilka kluczowych kwestii dla przyszłości lotnisk obsługujących aglomerację warszawską. 

- Zwiększymy liczbę bramek wylotowych w strefie Schengen, co będzie możliwe po przedłużeniu pirsu południowego w stronę dawnego terminala Etiuda. Skupimy się także nad zwiększeniem liczby wyjść do samolotów w strefie non-Schengen i dostosowaniem większej liczby stanowisk kontaktowych, czyli rękawów, do obsługi samolotów kodu E, np. dreamlinerów. To z kolei powoduje konieczność zwiększenia przepustowości sortowni, czyli dobudowania nowego procesora. Pierwszym odczuwalnym dla pasażerów efektem tych działań powinno być oddanie nowej części terminala pasażerskiego na początku 2027 roku - powiedział Andrzej Ilków, nowy prezes państwowej spółki Polskie Porty Lotnicze, cytowany przez portal fly4free.pl. 

Według portalu pasazer. com, nowy szef PPL dostał już zgodę na modernizację Lotniska Chopina, która musi zostać przeprowadzona pilnie, bo Okęcie straciło kilka lat z powodu błędnych decyzji poprzedników. Projekt ma polegać głównie na rozbudowie terminala pasażerskiego, co ma nastąpić na początku 2027 r. Wszystkie pozostałe inwestycje, łącznie z powiększeniem sortowni bagaży, Ilków chce zakończyć do marca 2029 r., czyli przed  początkiem sezonu letniego.

"Po drugie PPL przestanie blokować plany rozbudowy Modlina. Ilków stwierdził, że będzie kibicował projektom inwestycyjnym w nowodworskim porcie, bo jego infrastruktura zatrzymała się na roku 2016. Jednocześnie prezes PPL uważa, że istnieje możliwość pozyskania przez podwarszawski port nowych klientów i przełamania całkowitej dominacji Ryanaira" - czytamy na portalu.

Z kolei port w Radomiu, według portalu,  nie będzie w żaden sposób ograniczany.

"Wręcz przeciwnie Ilków chce poprawić jego zdolności operacyjne poprzez umożliwienie wykonywania lotów nocnych, co ma przyciągnąć linie czarterowe. W tym celu ma zostać opracowany wniosek o wydanie odpowiedniej zgody środowiskowej. Jednocześnie lotnisko na Sadkowie wymaga zwiększenia liczby godzin pracy cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego oraz skoordynowania zasad jego użytkowania z wojskiem, które radomski port wykorzystuje do swoich operacji" - czytamy także. 

Budowa CPK

Zdaniem prezesa spółki CPK Filipa Czernickiego, plan budowy nowego lotniska musi opierać się na współpracy z Lotniskiem Chopina (wraz z zarządzającą nim spółką Polskie Porty Lotnicze), jak też ze spółką Mazowiecki Port Lotniczy w Modlinie.

- To właśnie ta współpraca jest kluczem do określenia, jaka nowa infrastruktura będzie potrzebna oraz jakie przyjąć harmonogramy inwestycji, tak by żadna ze stron nie wydała nawet jednej złotówki niepotrzebnie - powiedział, cytowany w komunikacie, Czernicki.

Zapewnił, że lotnisko CPK "nie będzie przewymiarowane". - Powinno odpowiadać zapotrzebowaniu ruchu – z odpowiednim zapasem, a jednocześnie z potencjałem rozbudowy i modułowego rozwoju - dodał.

W ocenie Czernickiego poprzednie władze spółki "w błędny sposób" prowadziły m.in. program społeczno-gospodarczy, "który przy tak potężnej inwestycji, wywracającej do góry nogami życie wielu osób, w swoich założeniach i idei jest słuszną koncepcją".

- Niestety, wiele z tych wydatków było kompletnie niezwiązanych z tym celem i trudno było uzasadnić je choćby lepszym zrozumieniem projektu na rynku, nie mówiąc o niepotrzebnych kampaniach, które służyły celom politycznym - dodał.

W komunikacie przekazano, że z uwagi na trwające procedury audytowe spółka CPK "co do zasady nie zaciąga na razie nowych zobowiązań finansowych".

"Natomiast rozpoczęte prace projektowe, roboty i badania w terenie były i są kontynuowane - zgodnie z podpisanymi umowami. W spółce trwają prace związane m.in. z planowaniem, projektowaniem linii kolejowych i ich budową (w przypadku tunelu dalekobieżnego w Łodzi)" - podano. Dodano, że szczegółowo analizowany jest komponent lotniskowy CPK i realizowane są studia wykonalności na wielu kolejowych liniach CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy.

W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.

Czytaj także:

PAP/ fly4free.pl/pasazer.com/mk/wmkor

Polecane

Wróć do strony głównej