Przyjęto kodeks ws. telewizyjnych reklam suplementów diety. Chodzi m.in. o dzieci

2019-11-25, 19:41

Przyjęto kodeks ws. telewizyjnych reklam suplementów diety. Chodzi m.in. o dzieci
Podpisania porozumienia nadawców w sprawie zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety. Foto: PAP/Leszek Szymański

Telewizyjni nadawcy podpisali porozumienie w sprawie rozpowszechniania reklam suplementów diety. Głównym założeniem dokumentu jest rozdzielenie dwóch segmentów produktów: leków i suplementów diety, często mylonych przez konsumentów.

Posłuchaj

Telewizyjni nadawcy podpisali porozumienie ws. reklam suplementów diety (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Od 1 stycznia przyszłego roku reklamodawcy nie będą mogli między innymi kierować spotów na temat suplementów diety do dzieci i powoływać się na wyniki badań bez wyraźnie wskazanego źródła. W reklamach nie pojawią się też osoby, które mogłyby być uznane za przedstawicieli zawodów medycznych.

Powiązany Artykuł

shutterstock_308808527 suplementy 1200.jpg
Suplementy diety. Chwyt marketingowy czy lepsze zdrowie?

>>>[CZYTAJ RÓWNIEŻ] Była zmowa cenowa na rynku suplementów diety? UOKiK bada sprawę

- Na niską jakość reklam tego typu produktów od wielu lat zwracali uwagę między innymi lekarze i farmaceuci. W działania mające na celu poprawę tej sytuacji włączyła się Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji proponując opracowanie kodeksu dobrych praktyk dla reklamy suplementów diety - powiedział przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski.

Etyka w reklamie

Wyjaśnił, że porozumienie "dotyczy tego, by reklama suplementów mówiła prawdę, była etyczna, nie oszukiwała odbiorcy, ale służyła mu pomocą". - To jest dokument, który mówi, żeby w reklamie nie sugerować - najogólniej mówiąc - że jakiś suplement jest panaceum, że jest lekarstwem, zastępuje inne leki lub terapię leczniczą - podkreślał przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Dodał też, że porozumienie to kolejny przykład dobrej praktyki w relacji regulatora z rynkiem, którego głównym beneficjentem jest odbiorca mediów.

- W 2017 roku branża suplementów przygotowała samoregulację w sprawie zasad reklamy - powiedział prezes zarządu Krajowej Rady Suplementów i Odżywek Bartosz Demianiuk. Dodał, że dzisiejsze porozumienie nadawców telewizyjnych jest odpowiedzią na tamten dokument.

To kolejny etap pokazywania odpowiedzialności społecznej, zarówno nadawców telewizyjnych jak i producentów suplementów diety funkcjonujących na rynku. - Dla nas najważniejszy jest konsument - dodał. Bartosz Demianiuk przypomniał, że suplementy diety są składnikami uzupełniającymi, a nie zastępującymi codzienną dietę.

Rozwój suplementów diety

Według statystyk obrazujących dane rynkowe, ponad 70 procent Polaków deklaruje sięganie po suplementy diety. Przemysław Rzodkiewicz z Departamentu Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia w Głównym Inspektoracie Sanitarnym zaznaczył, że rynek ten rozwija się bardzo szybko. - Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat, z roku na rok obserwujemy średnio 30-procentowy wzrost liczby powiadomień o wprowadzeniu po raz pierwszy do obrotu suplementu diety - dodał.

Powiązany Artykuł

pigułki pixabay 1200x660.jpg
Suplementy diety zamiast pomóc mogą zaszkodzić i to poważnie

>>>[CZYTAJ RÓWNIEŻ] Niebezpieczne mity dotyczące zdrowego odżywiania

Porozumienie podpisane przez 16 sygnatariuszy zacznie obowiązywać od 1 grudnia. W wydarzeniu wzięli także udział przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz przedstawiciele branży suplementów diety.

Polska jest drugim krajem w Unii Europejskiej - po Wielkiej Brytanii - która posiada taką samoregulację.

jp

Polecane

Wróć do strony głównej