Jak walczyć z wtórnym analfabetyzmem?

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2019 08:38
Według badań PISA i OECD 40 procent Polaków nie rozumie tego, co czyta. Kolejnych 30 procent rozumie czytane treści tylko w niewielkim stopniu. Problemem staje się analfabetyzm wtórny. 
Audio
  • Jak zatrzymać wtórny analfabetyzm?​ (Czat Czwórki)
(zdjęcie ilustracyjne)
(zdjęcie ilustracyjne)Foto: Pixabay

Jednym z priorytetowych umiejętności, jakie zdobywamy w szkole, jest właśnie umiejętność pracy z tekstem. Współcześnie mamy niemal nieograniczony dostęp do tekstu i informacji. Jak to możliwe, że tak duża grupa ludzi nie radzi sobie ze zrozumieniem tego, co czyta?

- Szkoła chciałaby uczyć czytania ze zrozumieniem, jednak w praktyce wygląda to różnie. Aby nauczyć pracy z tekstem i wyrobić w dziecku nawyk sięgania po książki warto byłoby pracować na materiałach, które intelektualnie i emocjonalnie są tej młodzieży bliskie. W kanonie lektur znajdują się teksty trudne, hermetyczne i niezrozumiałe – mówiła Iga Kazimierczyk z Fundacji Przestrzeń dla Edukacji.

Dr Paweł Boguszewski, neurobiolog z Instytutu Biologii Doświadczalnej zwracał uwagę, że czytanie ze zrozumieniem to dla wielu umiejętność, której nie potrafią wykorzystać w codziennym życiu. - Analiza tekstu literackiego może być czynnością wyuczoną. Możemy wiedzieć jak z niej korzystać, ale niekoniecznie potrafić ją wykorzystać. Badania pokazują, że coraz większa grupa Polaków ma problem z czytaniem umów kredytowych, rozliczaniem podatków, czytaniem bardziej rozbudowanych tekstów - wyliczał.


Choć statystki osób mających problem ze zrozumieniem czytanego tekstu mogą przerażać, to uspokaja, że od lat 90. ta liczba sukcesywnie maleje. Wypadamy też lepiej na tle innych europejskich krajów, jednak, jak podkreślała Sylwia Walicka z Instytutu Badań Edukacyjnych, nie powinniśmy bagatelizować tego problemu.

Jak rozwiązać problem wtórnego analfabetyzmu? O tym w nagraniu rozmowy. 

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Goście: Iga Kazimierczak (Fundacja Przestrzeń dla Edukacji), Sylwia Walicka (Instytut Badań Edukacyjnych) dr Paweł Boguszewski (neurobiologiem z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Nenckiego)

Data emisji: 2.10.2019

Godzina emisji: 15.09

ac

Czytaj także

"Kolor milczenia". Czy warto pamiętać wszystko?

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2019 16:44
"Kolor milczenia" to ekscytująca mieszanka kryminału i sagi rodzinnej, której tragiczna przeszłość i głęboko skrywane sekrety po latach wychodzą na jaw.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Starzy przyjaciele". Historia, którą mogło napisać życie

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2019 12:00
Powieść katalońskiej pisarki Silvii Soler to historia o wieloletniej przyjaźni, pasji i przemijaniu. Dlaczego warto do niej zajrzeć? 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Naukowe wakacje na SGGW - szycie chirurgiczne i mikrobiologia

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2019 14:38
Jak się okazuje niektórzy młodzi ludzie nie mogą żyć bez nauki i na czas letniej laby wybierają zajęcia w labolatoriach. Na takie właśnie wakacje zdecydowało się 50 licealistów z całej Polski. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy młodzi dorośli są gotowi na wybory?

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2019 17:46
13 października Polacy pójdą do urn, żeby oddać głos w wyborach parlamentarnych. Obok wyborów prezydenckich, to właśnie głosowanie na kandydatów do Sejmu i Senatu cieszy się w naszym kraju największym zainteresowaniem, choć frekwencja nie jest imponująca. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Youth and Tolerant". Program, który uczy tolerancji

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2019 20:55
Projekt "Youth and Tolerant" jest inicjatywą międzynarodową organizowaną przez Stowarzyszenie Youth Human Impact. Jej celem jest zwiększenie świadomości dotyczącej tolerancji i jej właściwej interpretacji. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy studia są nam jeszcze potrzebne?

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2019 22:04
45% współczesnych polskich 30-34-latków to osoby z wyższym wykształceniem. Niegdyś ukończenie studiów wyższych było czymś prestiżowym. Dziś zdobywanie stopni naukowych powszednieje. Czy studia są nam jeszcze potrzebne?
rozwiń zwiń