Przed protestem nauczycieli. Jaki system edukacji?

2016-11-18, 18:14

Przed protestem nauczycieli. Jaki system edukacji?
Zdjęcie ilustracyjne/fot.Glow Image/East News

Nauczyciele z całej Polski zapowiadają na sobotę protesty związane z przygotowaną przez MEN. Uważają, że likwidacja gimnazjów nie jest potrzebna, obawiają się też utraty pracy i żądają wyższych wynagrodzeń. Zarzucają również resortowi edukacji, że nie słucha ich postulatów. O kontrowersjach wokół reformy mówił w Polskim Radiu 24 prof. Roman Dolata z Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego.

Posłuchaj

18.11.16 Ministerstwo zdrowia chce zlikwidować NFZ. Gość: dr Jerzy Gryglewicz, ekspert ds. ochrony zdrowia.
+
Dodaj do playlisty

Gość podkreślał, że choć uwaga koncentruje się na gimnazjach, należy pamiętać, że system edukacyjny "jest pewną całością". Każda reforma wiąże się z kosztami i zyskami. – Trzeba więc je zważyć. Koszty są zwykle szybkie i nieubłagane. Zyski są odroczone w czasie i nie zawsze faktycznie się realizują – powiedział prof. Roman Dolata.

Jego zdaniem, koszty są spore i wiążą się nie tylko z reorganizacją infrastruktury, ale też pedagogiką. – Będziemy mieć co najmniej dwa roczniki gimnazjów, które będą się uczyły w likwidowanych szkołach. W takich warunkach instytucja pracuje bez wielkiego entuzjazmu. To jest koszt ewidentny i bardzo się go boję – mówił. Zaznaczył również, że ta atmosfera może przenikać do młodych ludzi, którym "w jakimś sensie coś się zabiera" – gimnazjum jest bowiem dla nich pewnym awansem. Ponadto gość wskazywał na koszty związane z pośpiechem. – Nie da się szybko pisać dobrych dokumentów programowych, dobrych podręczników. Więcej czasu oznacza szansę na więcej jakości - powiedział. 

Prof. Dolata mówił również o potencjalnych zyskach. Choć niektórzy wskazują, że jednym z nich może być powrót do kształcenia ogólnego i wydłużenie tego etapu, "to jest argument problematyczny". – Idea odstąpienia od specjalizacji, nie wydaje mi się dobra. Jeśli patrzymy na to, jakie są trendy edukacyjne na świecie, to ta szkoła średnia wyższa raczej jest traktowana jako pomost między kształceniem ogólnym, a zawodowym. Chodzi o to, żeby on był najbardziej efektywny - powiedział.

Podkreślał również, że dyskusja o reformie powinna dotyczyć również koncepcji kształcenia ogólnego, nauczania języków obcych, matematyki i nauk przyrodniczych, a także sfery wychowawczej.

Więcej w całej audycji.

Gospodarzem programu był Jakub Kukla.

Polskie Radio 24/ip

___________________

Data emisji: 18.11.2016

Godzina emisji: 15:35


 

Polecane

Wróć do strony głównej