XXI wiek: Czas mediów publicznych

2014-06-06, 12:35

XXI wiek: Czas mediów publicznych

Jaki wpływ media publiczne miały na demokrację i co czeka je w ciągu najbliższych lat? W Krakowie dyskutowali o tym naukowcy, przedstawiciele EBU i KRRiT podczas pierwszej Międzynarodowej Konferencji Nadawców Publicznych.

Posłuchaj

06.06.14 Henryk Cichecki „Nowe kanały tematyczne skłonią Polskie Radio do pewnego przeformatowania pozostałych anten (…)”
+
Dodaj do playlisty

Spotkanie zorganizowane z okazji 25. Rocznicy wyborów 4 czerwca i 650-lecia istnienia Uniwersytetu Jagiellońskiego. „Media publiczne w służbie demokracji” – tak brzmiał tytuł konferencji, na której przeanalizowano wpływ mediów publicznych na rozwój demokracji i sformułowano prognozy na przyszłość.

Wspomnienie przeszłości, spojrzenie w przyszłość

Spotkanie w Krakowie było okazją do podsumowań, ale także do prognoz na przyszłość. Rozmowy toczone w murach Uniwersytetu dotyczyły także wyzwań, jakie stawia przed nadawcami radiowymi proces  cyfryzacji. Przykładem w tej kwestii jest Polskie Radio 24.

– Polskie Radio 24 funkcjonuje już od jakiegoś czasu w Internecie i w tej chwili jest jednym z 7 kanałów emitowanych w technologii DAB+. Nowe kanały tematyczne skłonią Polskie Radio do pewnego przeformatowania pozostałych anten – mówił Henryk Cichecki, prezes Polskiego Radia.

Cele współczesnych mediów publicznych

Przedstawiciele Europejskiej Unii Nadawców wskazywali w Krakowie, że media publiczne muszą zrozumieć potrzeby odbiorców i wprowadzać innowacje, jeśli nadal chcą pełnić swoją misję i istotną rolę społeczną. W rozmowach z EBU pojawiła się także kwestia cyfryzacji radia.

– W tej chwili chodzi o to, aby wprowadzać innowacje na rynek i spełniać oczekiwania publiczności. To użytkownicy konsumują media i mówią, co chcą oglądać i słuchać. Dzielą się tym, co jest dla nich ważne i wprowadzają nowe praktyki na rynek, które musimy badać – powiedział Roberto Suárez Candel z EBU.

Symbioza mediów publicznych i komercyjnych

Prof. Stanisław Jędrzejewski powiedział, że między mediami publicznymi i komercyjnymi nie powinno być konfliktów. Na polskim rynku medialnym miejsce jest dla różnych stacji i nie powinny one się wzajemnie zwalczać. Medioznawca jako przykład prawidłowego kierunku rozwoju mediów publicznych wskazał Polskie Radio.

PR24/Grzegorz Maj

Polecane

Wróć do strony głównej