24. Poziom: Interakcja z wirtualnym światem

W Magazynie Nowych Technologii gościem Katarzyny Gizińskiej i Przemysława Pawełka był Wiesław Bartkowski ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Główny punkt audycji stanowiła rozmowa dotycząca projektowania interakcji pomiędzy człowiekiem a urządzeniami elektronicznymi.

2015-02-28, 20:46

24. Poziom: Interakcja z wirtualnym światem
Urządzenia które według dzisiejszej definicji można by nazwać tabletami zaczęły pojawiać się już w latach 60. XX wieku. Popularność na masową skalę zdobyły jednak stosunkowo niedawno/fot.flickr/Pic Basement

Posłuchaj

28.02.15 Wiesław Bartkowski: „Nie da się zaprojektować dobrej interakcji bez zrozumienia w jaki sposób będzie ona użytkowana (…)”.
+
Dodaj do playlisty

Jak przyznał gość Polskiego Radia 24 projektowanie interakcji jest jedną z dziedzin współczesnej nauki i w bardzo silnym stopniu łączy się z informatyką.

– Wraz z rozwojem tej dziedziny jej powiązanie z informatyką okazało się niewystarczające i dużym krokiem na przód było uczynienie z niej przedmiotu interdyscyplinarnego. Sami informatycy nie byli już w stanie poradzić sobie z projektowaniem dobrych interfejsów lub interakcji i dlatego do współpracy zaprzęgnięto również inne dziedziny nauki, m.in. psychologię oraz sztuki plastyczne – podkreślił Wiesław Bartkowski.

Bardzo dużym krokiem na przód w postępie interakcji na linii człowiek - elektronika był moment, w którym na rynku pojawiły się urządzenia z ekranami dotykowymi. Dzięki nim stopień interakcji wzrósł jeszcze bardziej.

– Śmiało można powiedzieć, że była to technologiczna rewolucja. Stanowiła duże ułatwienie dla osób, które zaczynały swoją przygodę z tego typu urządzeniami. Twórcy ekranów dotykowych dążyli do tego, by użytkownicy mogli w dowolny sposób manipulować elementami występującymi w wirtualnym świecie – dodał gość PR24.

W 24. Poziomie Dariusz Adamski z Polskiego Radia zrecenzował także grę Evolve, sieciową strzelankę, której akcja rozgrywa się w przyszłości, a zadaniem graczy jest polowanie na potwory. Nie zabrakło również przeglądu najważniejszych informacji ze świata gier i nowych technologii.

Polskie Radio 24/db

Polecane

Wróć do strony głównej