more_horiz

Eksperci: wyzwanie na nadchodzące lata to promocja polskich produktów i nowoczesnych technologii

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2020 11:00
Promowanie patriotyzmu gospodarczego w kampaniach informacyjnych, zwiększanie świadomości Polaków w tej dziedzinie oraz zachęcanie przedsiębiorców do wdrażania nowoczesnych technologii to wyzwanie na kolejne lata dla polskiej gospodarki. To także może być pozytywny skutek pandemii i kryzysu, z którym dziś się borykamy – mówili w audycji "Rządy Pieniądza" na III Forum Wizja Rozwoju w Gdyni eksperci: prof. Zbigniew Krysiak z SGH oraz Maciej Wośko red. naczelny "Gazety Bankowej".
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay

- Jedną z istotnych spraw, jakie pojawiły się w trakcie pandemii, jest promocja polskich produktów. Nazwałem to nawet Tarczą 590. To kwestia społecznego zaangażowania, która przekłada się na duże pieniądze. Miesięcznie wydajemy na zakupy dla gospodarstw domowych czy małych przedsiębiorstw ok. 50 mld zł. To znaczy, że te pieniądze są zatrzymywane w kraju w postaci zysków, przychodów, stanowią potencjał do dalszego rozwoju. Było to poruszone w kampanii prezydenckiej, ale w mojej opinii teraz trochę za wolno to idzie. Trzeba by teraz rozpocząć intensywną kampanię, bo siłę sprawczą ma w tym wypadku nie rząd, ale obywatele i przedsiębiorstwa – mówił prof. Krysiak.

5g 1200.jpg
Pierwsza polska sieć 5G rozpoczyna pracę. Na początek 7 miast i 900 tys. użytkowników

Pandemia przyśpieszy cyfryzację Polski

Innym wyzwanie, na jakie wskazywali goście "Rządów Pieniądza", jest swoiste "oswojenie" społeczeństwa, także przedsiębiorców z nowymi technologiami.

- Lockdown uświadomił nam, że wszyscy musimy korzystać z technologii komunikacyjnych, także firmy, które dotychczas często stały z boku, wzbraniały się, wychodząc z założenia, że ich to nie dotyczy, a okazało się, że jest to element  naszego tu i teraz. Mam wrażenie, że te ostatnie kilka miesięcy przesunęły nas o kilka lat do przodu w korzystaniu z technologii komunikacyjnych. Za tym idą też innowacje i pomysły, co bardzo silnie wybrzmiewa w Gdyni na wielu panelach - mówił red. Wośko.

Odniósł się też do wypowiedzi premiera podczas III Forum Wizja Rozwoju, który zaznaczył, że musimy zacząć myśleć nad własnymi patentami, nad ich ochroną i przede wszystkim wdrażaniem.  

- Jesteśmy świetni w rozmaitych rozwiązaniach technologicznych a problem mamy cały czas z wdrażaniem tego na rynek. To jest potężna praca przed nami i przed młodym pokoleniem, nauczyć się współpracować z globalnymi firmami, ale zatrzymywać jak najwięcej w kraju – mówił red. Wośko.

internet-3113279_1280.jpg
Na naukę nigdy nie jest za późno. Bezpłatne szkolenia w ramach kampanii "e-Polak potrafi!"

Dogonienie Francji i Niemiec wyzwaniem dla Polaków 

Według prof. Krysiaka prześciganie przez naszą gospodarkę gospodarki niemieckiej czy francuskiej musi być "działaniem na skróty" i "jest to perspektywa dla młodzieży, którą trzeba zaangażować w promocję polskiej innowacyjności w wybranych, głównych obszarach technologicznych".

Gościem "Rządów Pieniądza" była również Małgorzata Zwiercan, reprezentująca biuro Prezesa Rady Ministrów  pomysłodawczyni i organizatorka III Forum Wizja Rozwoju w Gdyni, która mówiła m.in. o wyzwaniach stojących przed Polską w kontekście srebrnej gospodarki, zmiany postaw starszego pokolenia oraz problemów, jakie rodzi w tym zakresie pandemia i związane z nią zmiany społecznych zachowań.

 

Audycję prowadziła Anna Grabowska, zapraszamy do jej wysłuchania.


Posłuchaj
21:39 Małgorzata Zwiercan, Zbigniew Krysiak i Maciej Wośko gośćmi "Rządów Pieniądza" (Anna Grabowska PR24) 

 

PR24/Anna Grabowska/sw 


Zobacz także

Zobacz także