X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Ekspert o przekopie Mierzei Wiślanej: ekologia będzie punktem zapalnym

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2019 11:25
- Nawet w przypadku, gdy obszar objęty jest programem Natura 2000, to nie oznacza, że nie można przeprowadzać tam inwestycji. W takiej sytuacji należy przygotować kilka wariantów i udowodnić celowość projektu. Trzeba także zaproponować tzw. działania kompensacyjne. Straty spowodowane działalnością człowieka należy w jakiś sposób zrekompensować środowisku – mówił Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. W Polskim Radiu 24 dyskusję wokół przekopu Mierzei Wiślane komentował także Grzegorz Kuczyński, publicysta, ekspert ds. Rosji oraz Paweł Fedorczyk, radny PiS w Elblągu.
Audio
  • 20.02.19 Adrian Furgalski o przekopie Mierzei Wiślanej
  • 20.02.19 Grzegorz Kuczyński, publicysta, ekspert ds. Rosji
  • 20.02.19 komentarz Pawła Fedorczyka, radnego PiS w Elblągu
  • 20.02.19 Mateusz Kosiński o Mierzei Wiślanej
Miejsce prowadzenia prac przygotowawczych do inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej pn. Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w miejscowości Skowronki. Wojewoda pomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności i dotyczy części znajdujące
Miejsce prowadzenia prac przygotowawczych do inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” w miejscowości Skowronki. Wojewoda pomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności i dotyczy części znajdująceFoto: PAP/Marcin Gadomski

Komisja Europejska ponownie pyta Polskę o szczegóły w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej. Chce pilnego spotkania z przedstawicielami władz. Brukselska korespondentka Polskiego Radia Beata Płomecka potwierdziła, że list z Komisji Europejskiej w tej sprawie został wysłany do Ministerstwa Gospodarki Morskiej. To reakcja na skargę informującą o tym, że rozpoczęła się realizacja inwestycji bez wymaganych zgód środowiskowych. 

Adrian Furgalski przewiduje, że aspekt ekologiczny może okazać się punktem zapalnym całej inwestycji. – Z jednej strony mówimy o obszarze objętym programem Natura 2000. Z drugiej zaś, zarówno ekolodzy, ale przede wszystkim samorządy lokalne i samorząd województwa pomorskiego, zgłosiły zastrzeżenia i uwagi do decyzji środowiskowej wydanej przez regionalny organ – przypominał.

Ekspert zaznaczył, że obiekcje dotyczą zarówno celowości inwestycji, m.in. tego, czy port Elbląg, obecnie przystosowany do obsługi żeglugi śródlądowej, może stać się portem przeładunkowym dla Trójmiasta. Duża grupa uwag dotyczy środowiska, m.in. różnic w stopniu zasolenia wody w Zatoce i Zalewie oraz opracowań mówiących o grożącej katastrofie ekologicznej po dokonaniu przekopu – mówił gość audycji.

Adrian Furgalski przypominał także, że Komisja Europejska nie domaga się zatrzymania inwestycji, tylko rozmów na poziomie eksperckim. - Dobrze byłoby, aby w spotkaniach uczestniczyli ci, którzy znają się na hydrologii i ekologii. Niech wypowiedzą się, czy może dojść do poważnego zagrożenia. Taka procedura jest nie do ominięcia, a Komisja ma instrumenty pozwalające zatrzymać inwestycję. Ekspert przypominał również, że obszary Natura 2000 zostały zgłoszone przez Polskę, która uzgodniła z Komisją ochronę tych terenów.

Gość odniósł się ponadto do głosów, które źródło protestów wokół projektu widzą w zakulisowych działaniach Rosji. - Polityka Unii Europejskiej wobec Rosji nie jest spójna. Cześć krajów jest za tym, żeby utrzymać sankcje, część chce je poluzować. Dodatkowo wystepuje sprawa Nord Stream 2. Natomiast jeśli są jakieś naciski Rosji, to albo bardzo nieśmiałe albo na bardzo wysokim stopniu poufności. Tymczasem nie dotarło do opinii publicznej, żeby Rosja w tej sprawie szczególnie naciskała – zaznaczył.

Grzegorz Kuczyński potwierdził, że o ile fakt lobbingu przez Rosję w sprawie Mierzei Wiślanej nie jest jasny, to przekop zmienia sytuacje w rejonie Obwodu Kaliningradzkiego. – Jest to najbardziej zmilitaryzowany region w Europie. Akwen Zalewu Wiślanego jest w istocie wewnętrznym jeziorem rosyjskim, jeżeli chodzi o kwestie militarne. Umowa międzyrządowa polsko-rosyjska podpisana w 2009 pozostawia Moskwie możliwość zamknięcia cieśniny prowadzącej do zalewu w każdej chwili, co zresztą robiła wielokrotnie. W przypadku Rosji każda zmiana wokół tak ważnych regionów jest uważnie śledzona. Rosjanie mogą stracić możliwość wpływu na Polskę, chociażby przez możliwość zamknięcia Cieśniny Piławskiej – podkreślał ekspert.

Paweł Fedorczyk podkreśłił korzyści gospodarcze płynące z inwestycji – Ten przekop ewidentnie przysłuży się do rozwoju zarówno samorządu elbląskiego, jak i okolicznych gmin poprzez usług związanych z portem. To są miejsca pracy które powstaną zarówno w portach jaki przemyśle turystycznym, przedsiębiorstw transportowych. Ta inwestycja będzie miał wpływ nie tylko na Elbląg i rozwój portu, ale na zainteresowanie całą żeglugę śródlądową. Jest to ponadto rozładowania świetnie funkcjonujących portów w Gdańsku i Gdyni ale także szansa na przechwycenie niszy rynku transportów związanej niskim tonażem przewożonych towarów – komentował radny Elbląga.

Do tego tematu odniósł się także Mateusz Kosiński z "Tygodnika Solidarność". - Pomysł przekopania mierzei narodził się w czasach Stefana Batorego. Realizujemy chyba najdłużej wyczekiwaną inwestycję. To powinien być bardzo radosny dzień dla posłów Platformy Obywatelskiej. Doskonale pamiętam, że przekop mierzei był jednym z założeń programowych Platformy, gdy jeszcze PO była silną partią opozycyjną w stosunku do SLD. Ciekawostką jest, że na mierzei znajduje się pomnik potrzeby przekopu ufundowany przez senator Platformy Obywatelskiej. Decyzja o przekopie zapadła w 2006 roku, gdy jeszcze rządziło Prawo i Sprawiedliwość. Po zmianie władzy została ona wstrzymana ze względu na ocieplenie relacji polsko-rosyjskich – zaznaczył dziennikarz.

Więcej w zapisie audycji.

Rozmawiał Ryszard Gromadzki.

PR24/ka

____________________ 

Data emisji: 20.02.2019

Godzina emisji: 10:06 i 11:09

Czytaj także

Jacek Saryusz-Wolski: Komisja Europejska pozostawia Unię skłóconą

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2019 08:35
- Trzeba będzie na nowo poukładać stosunki pomiędzy instytucjami europejskimi a krajami członkowskimi, tu stało się bardzo wiele złego. Odchodząca Komisja Europejska wykraczała i wykracza poza traktaty, zostawia Unię Europejską w dużo gorszym stanie, niż ją zastała – podkreślał w Polskim Radiu 24 europoseł Jacek Saryusz-Wolski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Komisja Europejska chce pilnych rozmów z Polską ws. przekopu Mierzei Wiślanej

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2019 08:04
Komisja Europejska ponownie pyta Polskę o szczegóły w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej i chce pilnego spotkania z przedstawicielami władz. List w tej sprawie został wysłany do Ministerstwa Gospodarki Morskiej. To reakcja na skargę, która została wysłana do KE, że realizacja inwestycji rozpoczęła się bez zgód środowiskowych.
rozwiń zwiń