more_horiz

Psycholog o powrocie dzieci do szkół: istotne jest, aby stawiać im realne wymagania

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2021 18:20
- Najmłodsze dzieci nie zdążyły się zorientować, co to znaczy być uczniem. Nie zakosztowały tej wielkiej zmiany - dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy z Uniwersytetu Warszawskiego.
W poniedziałek 18 stycznia dzieci klas I-III wróciły do szkół.
W poniedziałek 18 stycznia dzieci klas I-III wróciły do szkół. Foto: PAP/Łukasz Gągulski

Zgodnie z zapowiedzią ministrów, dzisiaj klasy I-III wróciły do zajęć stacjonarnych. Zarówno najmłodszych, jak i pracowników placówek zaczęły obowiązywać nowe zasady wprowadzone z uwagi na sytuację pandemiczną. Wśród nich są między innymi stałe sale lekcyjne dla każdej klasy, różne godziny przerw dla grup uczniów, czy - w miarę możliwości - jeden nauczyciel dla danej klasy. 

Czytaj także:
Szkoła Kraków 1200 PAP.jpg
Dzieci z klas I-III wracają do nauki stacjonarnej. Sprawdź nowe wytyczne sanitarne w szkołach

Zdaniem dr Aleksandry Piotrowskiej najtrudniejsze zadanie czeka uczniów klas pierwszych, bo jak zaznaczała psycholog, mieli bardzo krótki okres uczęszczania do szkoły.

Najmłodsze dzieci nie zdążyły się zorientować, co to znaczy być uczniem. Nie zakosztowały tej przecież wielkiej zmiany. To jeden z najważniejszych kroków przejściowych między okresem dzieciństwa przed szkołą a wejściem w rolę ucznia, która będzie jeszcze przez kilkanaście lat im towarzyszyła.

Psycholog zaznaczyła, że lockdown najbardziej dotknął nie tylko pierwszaki ze szkoły podstawowej, ale także średniej oraz nowych studentów. 

Czytaj także:

Realne wymagania

Zdaniem psycholog nie jest możliwe restrykcyjne przestrzeganie dystansu i zasad bezpieczeństwa przez dzieci. Za przykład ekspertka podała sytuację, kiedy najmłodsi wymieniają się zabawkami. - Myślę, że takie wymaganie jest wątpliwie skuteczne i raczej niewskazane z punktu widzenia wychowawczego - mówiła Piotrowska.

Według Piotrowskiej bardzo istotne jest, aby "stawiać przed dziećmi realne wymagania". Z tego powodu należy przykładać uwagę do wyrobienia przez dzieci nawyku częstego mycia rąk.

Zapraszamy do wysłuchania całości nagrania. 

Posłuchaj
08:31 _PR24_AAC 2021_01_18-17-49-31.mp3 Dr Aleksandra Piotrowska, psycholog o powrocie dzieci do szkół. ("Gość PR24")

* * *

Audycja: Temat dnia / Gość PR24

Prowadzący: Aleksander Ziemiańczyk

Gość: dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy z Uniwersytetu Warszawskiego

Data emisji: 18.01.2021

Godzina emisji: 17.47

jbt/pr24

Zobacz także

Zobacz także