Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Jak komputery zmienią naszą przyszłość?

2019-10-19, 16:03

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Jak komputery zmienią naszą przyszłość?
Prof. Kisielewicz o sztucznej inteligencji: grożą nam algorytmy, które potrafią analizować masowe ilości danych. Foto: shutterstock

Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja są ostatnio modnymi pojęciami, które omawiane są na różnego rodzaju konferencjach poświęconych nowym technologiom. Przykładem uczenia maszynowego są aplikacje, które na podstawie naszych zdjęć pokazują, jak będziemy wyglądać za kilkadziesiąt lat. Dziedziny te jednak mają znacznie szersze i bardziej użyteczne zastosowanie w życiu codziennym i w biznesie.

Posłuchaj

19.10.19. Rozmowa z dr inż. Arturem Suchwałko na IV Kongresie Next Generation (PR24)
+
Dodaj do playlisty

W czwartek i piątek odbywał się w Poznaniu IV Kongres Next Generation. Polskie Radio 24 patronowało temu wydarzeniu. O zastosowaniach sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego mówił w Polskim Radiu 24 dr inż. Artur Suchwałko - założyciel i dyrektor techniczny (CIO) firmy QuantUp. Przedsiębiorstwo zajmuje się tworzeniem oprogramowania, analizą danych i szkoleniami.

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe

Rozmowa dotyczyła uczenia maszynowego (Machine Learning) i sztucznej inteligencji (AI). Gdzie można spotkać zastosowania tych technologii, czym są i dlaczego warto wdrażać je w biznesie?

- Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego komputer otrzymuje możliwość podejmowania decyzji. Co ważne, nie dajemy mu super konkretnego przepisu, nie mówimy mu super konkretnie "jeśli tak, to tak, tak i tak", tylko komputer uczy się podejmować takie decyzje na podstawie zestawu przykładów. W takich decyzjach komputer potrafi zastępować człowieka - mówił Artur Suchwałko.

Rodzinny biznes

IV Kongres Next Generation zajmował się między innymi także zagadnieniem firm rodzinnych oraz postaci tzw. sukcesorów - dzieci przedsiębiorców, którzy po rodzicach przejmują ich firmy. W związku z tym gościem Polskiego Radia 24 podczas Kongresu była jego organizatorka i prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego dr Adrianna Lewandowska. Instytut zajmuje się firmami rodzinnymi i postanowił zbadać sposób ich funkcjonowania. Organizatorka Kongresu mówiła o wnioskach płynących z ankiety przeprowadzonej wśród pracowników takich przedsiębiorstw.

- Wiemy już na pewno, że są pewne rzeczy, które wiedzieliśmy, ale jest parę rzeczy, które nas zaskoczyły. Wiedzieliśmy, że firmy rodzinne są oparte na pewnych wartościach i pracownicy to dostrzegają. Bardzo cenią sobie to, że jest płaska struktura organizacyjna, że nie trzeba procedować tygodniami, żeby podpis prezesa uzyskać, bo decyzje są podejmowane szybko, wręcz bieżąco i to się ceni. Wiedzieliśmy, że firmom rodzinnym trudno jest konkurować na rynku jeśli chodzi o płace. I to pracownicy także odczuwają - mówiła dr Adrianna Lewandowska.

- To, co nas najbardziej zdziwiło, to fakt, że pracownicy nie zauważają albo przynajmniej nie odczuwają "szklanych sufitów". Nie odczuwa się tego, że jest daleko posunięty nepotyzm. Owszem wchodzą dzieci właścicieli, czyli sukcesorzy i czasami to było dostrzegalne, nie było tak, że 100 proc. mówi, że nie ma nepotyzmu. Ale myśleliśmy, że ten obraz będzie trudniejszy - dodała.

Więcej w nagraniach.

Rozmawiał Dawid Grygorcewicz.

Polskie Radio 24/jmo

______________________

Data emisji: 19.10.2019

Godzina emisji: 15.39, 18.33

Polecane

Wróć do strony głównej