Jarmark Europa, Cricoland, pierwszy McDonald, reklamy i afisze wolnych wyborów, handel z łóżek polowych, "szczęki", szklane wieżowce, ale też narkomania, bieda i strajki - to elementy warszawskiego krajobrazu lat 90. XX wieku. Wystawa "Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90." pokazuje zdjęcia z archiwów profesjonalnych fotografów, fotoreporterów, artystów oraz prywatnych rodzinnych albumów.
Karolina Puchała-Rojek zwracała uwagę, że tytułowy "błysk, mat, kolor" to nie tylko odniesienie do technicznej strony odbitek fotograficznych, ale też symboliczne odwołanie się do przełomu gospodarczego i politycznego, który miał wówczas miejsce. - Lata 90. zapamiętaliśmy w kolorze nie tylko dlatego, że kolor wkroczył na ulice poprzez reklamy czy handel, ale dlatego, że pojawiły się w ogromnej ilości zawodowe i prywatne barwne fotografie - zauważyła.
- To czas, kiedy debiutuje wielu młodych fotografów, jak Piotr Wójcik czy Krzysztof Miller, czas, kiedy uczą się fotografii prasowej i mają gdzie publikować. Monopol państwowy został już zdemontowany, pojawia się wiele tytułów czy dodatków do gazet, a tematów jest dużo. To także czas, kiedy zostaje zniesiona cenzura - przypominała gość audycji.
23:48 PR24 2022_11_29-22-05-59.mp3 Karolina Puchała-Rojek o wystawie "Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90." (Polskie Radio 24 / Głębia ostrości)
Czytaj także:
Więcej w zapisie audycji.
***
Audycja: Głębia ostrości
Prowadząca: Iga Niewiadomska
Gość: Karolina Puchała-Rojek
Data emisji: 29.11.2022
Godzina emisji: 22.06
PR24/ka/kor