Nowa aplikacja

x

Nowa aplikacja

x
Nauka

Komórki macierzyste na depresję dwubiegunową

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2015 00:10
Komórki macierzyste mogą pomóc w leczeniu ciężkiej choroby psychicznej - tak zwanego zaburzenia dwubiegunowego. Swe najnowsze badania międzynarodowi naukowcy publikują w tygodniku „Nature”.
  • Komórki macierzyste pomogą zwalczyć depresję - IAR, Rafał Motriuk
Ludzkie komórki macierzyste
Ludzkie komórki macierzysteFoto: Nissim Benvenisty/Wikipedia/CC BY 2.5

Zaburzenie dwubiegunowe to na zmianę epizody depresji i nadpobudliwości, tak zwanej manii. Dotyka kilku procent ludzi. Leczenie jest trudne; dostosowanie odpowiednich leków i dawek trwa miesiącami.

Teraz naukowcy pobrali z ludzkiej skóry komórki, przekształcili je w komórki macierzyste, a potem w neurony, czyli komórki mózgu. Następnie testowali na nich leki, a także sprawdzali jak u różnych pacjentów działają różne geny.

- Coraz wyraźniej widzimy, że takie choroby jak zaburzenie dwubiegunowe to niekoniecznie wynik czynników zewnętrznych; przyczyny mogą być czysto biologiczne - mówi tygodnikowi „Nature” współautor badań, Fred Gage z Instytutu Sulk w Kalifornii.

Światowa Organizacja Zdrowia przypomina, że zaburzenie dwubiegunowe jest bardzo groźne: co siódmy nieleczony chory popełnia samobójstwo.

(IAR)

Depresja: problem z emocjami i z pamięcią

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2015 11:15
- Często jej nie rozpoznajemy, bo osoby z depresją potrafią funkcjonować dosyć poprawnie - mówiła Aleksandra Kołodziej, badaczka ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Kondycja psychiczna Polaków. Czas bić na alarm?

Ostatnia aktualizacja: 13.04.2015 15:20
Coraz więcej spośród nas cierpi na depresję. W ostatnich latach niepokojąco rośnie również liczba samobójstw odnotowywanych przez policję.

Miłe wspomnienia zwalczą depresję

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2015 23:00
Pozytywne myślenie i przypominanie sobie miłych chwil może pokonać nadmierny stres. Tę starą hipotezę potwierdzają amerykańsko-japońskie badania opublikowane w prestiżowym tygodniku "Nature".