Historia

Starożytni Mykeńczycy i Minojczycy zawierali małżeństwa z bliskimi kuzynami. Dowodem badania DNA

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2023 05:45
Dzięki analizie starożytnych genomów po raz pierwszy udało się uzyskać wgląd w zasady dotyczące pokrewieństwa i małżeństwa obowiązujące na minojskiej Krecie i w mykeńskiej Grecji 4000 lat temu. Uczeni z  Instytutu Antropologii Ewolucyjnej Maxa Plancka w Lipsku dowiedli w ten sposób, że niektórzy zdobywcy Troi mogli być mężami swoich kuzynek.
Malowidła w pałacu w Knossos, centrum kultury minojskiej
Malowidła w pałacu w Knossos, centrum kultury minojskiejFoto: YuriiT/Shutterstock

Małżeństwa z bliskimi kuzynami

Kiedy ponad 100 lat temu Heinrich Schliemann odkrył bogate w złoto grobowce szybowe w Mykenach z ich słynnymi złotymi maskami, mógł jedynie spekulować na temat pokrewieństwa pochowanych w nich ludzi. Teraz naukowcy z Instytutu Antropologii Ewolucyjnej Maxa Plancka, przy udziale greckich badaczy, przeanalizował ponad 100 genomów ludzi z epoki brązu z obszaru Morza Egejskiego. Badania dowodzą, że Krecie i innych greckich wyspach, a także na obszarze Grecji kontynentalnej, 4000 lat temu bardzo często zawierano małżeństwa z kuzynem pierwszego stopnia.

- Opublikowano już ponad tysiąc starożytnych genomów z różnych regionów świata, ale wydaje się, że tak ścisły system małżeństw krewnych nie istniał nigdzie indziej w starożytnym świecie - wskazuje dr Eirini Skourtanioti, główna autorka badania. - To było dla nas wszystkich całkowitym zaskoczeniem i rodzi wiele pytań.

Wszystko zostaje w rodzinie

Jak można wyjaśnić zwyczaj małżeństw między bliskim kuzynostwem? Badacze skazani są na spekulację. Zwłaszcza, że biorąc pod uwagę archeologiczne dowody obecności minojskich handlarzy we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, wcale nie chodziło o brak kontaktów wczesnogreckich społeczności ze światem zewnętrznym.

- Może to był sposób na to, aby odziedziczone grunty rolne nie były coraz bardziej dzielone? W każdym razie gwarantowało to pewną ciągłość rodziny w jednym miejscu, co jest ważnym warunkiem wstępnym do uprawy oliwek i wina – podejrzewa Stockhammer. - Pewne jest, że analiza starożytnych genomów będzie nadal dostarczać nam fantastycznych, nowych informacji na temat starożytnych struktur rodzinnych w przyszłości.

Pierwsze genetyczne drzewo genealogiczne z epoki brązu

W przypadku osady mykeńskiej z XVI wieku p.n.e. udało się nawet zrekonstruować pokrewieństwo mieszkańców domu - jest to pierwsze drzewo genealogiczne zrekonstruowane genetycznie dla całego starożytnego regionu Morza Śródziemnego.

Z analizy wynika, że niektórzy synowie nadal mieszkali w wiosce swoich rodziców w wieku dorosłym. Ich dzieci pochowano w grobowcu pod dziedzińcem majątku. Dowiedziono też, że jedna z kobiet, która weszła do rodziny, przyprowadziła do domostwa również swoją siostrę, której dziecko także zostało pochowane w tym samym grobie.

EurekAlert!/Nature Ecology & Evolution/bm

Kim byli Etruskowie? Badania DNA rzucają nowe światło na pochodzenie niezwykłego ludu

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2021 05:50
Cywilizacja etruska, która rozkwitła w epoce żelaza w środkowych Włoszech, intrygowała naukowców przez tysiąclecia. Dzięki niezwykłym umiejętnościom metalurgicznym i nieistniejącemu już językowi nieindoeuropejskiemu, Etruskowie wyróżniali się na tle swoich  sąsiadów. Ekspertyza genetyczna pozwoliła wyjaśnić zagadkę ich pochodzenia.

Skąd pochodzi szafran? Od jak dawna jest hodowany? Tajemnica najdroższej przyprawy świata rozwikłana

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2022 05:50
Pręciki uzyskiwane ze szczególnego gatunku krokusa osiągają zawrotne ceny. Naukowcom z Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie udało się ustalić na podstawie badań genetycznych i analizy zachowanych dzieł sztuki miejsce pochodzenia i okres, w którym zaczęto uprawiać drogocenną roślinę.

Hiszpania. W Katalonii odkryto pozostałości świątyni sprzed 2500 lat

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2022 05:30
Archeolodzy z Hiszpanii odkryli w Katalonii, na północnym wschodzie kraju, pozostałości dużej świątyni. Według badaczy obiekt służył do sprawowania kultu z czasów greckiej kolonizacji.