X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Historia

Skąd szachownica na skrzydłach polskich samolotów?

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2019 05:55
1 grudnia 1918 roku szachownica stała się znakiem polskiego lotnictwa wojskowego.
Szachownica na polskim F-16 Jastrząb, fot. Radomil talk, źr. Wikimedia Commonsdp
Szachownica na polskim F-16 Jastrząb, fot. Radomil talk, źr. Wikimedia Commons/dp

Genezy symbolu polskiego lotnictwa należy szukać w zwyczaju malowania osobistych znaków na maszynach, którymi latali piloci podczas Wielkiej Wojny.

Biało-czerwona szachownica była godłem osobistym wymalowanym na maszynie pilota Stefana Steca - Polaka, który w I wojnie światowej służył w armii austro-węgierskiej na froncie włoskim. Jak podaje Tomasz Gworek w monografii "Pierwsze samoloty myśliwskie lotnictwa polskiego", oprócz Steca było jeszcze dwóch lotników, którzy używali tego znaku jako godła osobistego podczas I wojny światowej. Byli to Austriak urodzony w Krakowie Frank Linke-Crawford i Polak Marian (Maryan) Gaweł. 

Znak został zaadaptowany przez Sztab Generalny jako symbol polskiego lotnictwa po tym, jak Stec przyleciał 15 listopada 1918 z meldunkami z oblężonego Lwowa do Warszawy.

Początkowo symbol miał postać kwadratu podzielonego na cztery równe pola. Lewe górne i prawe dolne miały kolor czerwony, prawe górne zaś i lewe dolne kolor biały. Znak zmodyfikowano w 1921 roku, kiedy to dodano do niego obwódki.

W tej formie obowiązywał do 1993 roku, kiedy ze względów poprawności heraldycznej zmieniono kolejność pól: lewe górne i prawe dolne pola mają kolor biały.

Dlaczego zmieniona została kolejność pól? Pytał o to słuchacz programu Janusza Weissa z cyklu "Wszystko, co chciałbyś wiedzieć i nie boisz się zapytać". Odpowiedzi udzielił dr Sławomir Górzyński, prezes Polskiego Towarzystwa Heraldycznego. 


Posłuchaj
09:26 Janusz Weiss szachownica 17-12-2014.mp3 Audycja Janusza Weissa z cyklu "Wszystko, co chciałbyś wiedzieć i nie boisz się zapytać". (PR 17. 12.2014)

 

bm


Zobacz więcej na temat: HISTORIA lotnictwo
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Żwirko i Wigura – tragiczna śmierć asów polskiego lotnictwa

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2020 05:55
Pilot i konstruktor, dwaj słynni pasjonaci lotnictwa, zwycięzcy międzynarodowych zawodów. Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura zginęli 11 września 1932 roku w katastrofie lotniczej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Challenge'34. Jerzy Bajan i Gustaw Pokrzywka - mistrzowie świata w lotnictwie

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2020 05:45
86 lat temu w Warszawie Jerzy Bajan, pilot myśliwski i sportowy oraz Gustaw Pokrzywka, mechanik, wygrali na samolocie RWD-9 międzynarodowe zawody lotnicze Challenge 1934.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Antoni Kocjan – konspirator z głową w chmurach

Ostatnia aktualizacja: 12.08.2020 05:50
– Tragedia zaszła w momencie najbardziej szczytowego sukcesu. Na miesiąc przed aresztowaniem Kocjan miał w rękach rakietę V-2, cud techniki niemieckiej – wspominał w Polskim Radiu Michał Wojewódzki, konspirator i autor książki "Akcja V-1, V-2".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Witold Urbanowicz – od dywizjonu 303 do latającego tygrysa

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2020 05:45
– Nie błagamy o wolność, my walczymy o wolność. Tak miałem napisane na samolocie. W bitwie o Anglię mieliśmy rekord 126 zestrzeleń, przy najmniejszych stratach własnych – wspominał gen. Witold Urbanowicz, dowódca Dywizjonu 303.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Janusz Meissner - pionier polskiego lotnictwa

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2020 10:30
- W 1918 roku Janusz Meissner zakochuje się w lotnictwie, już nie widzianym tylko z perspektywy mechanika. Podejmuje decyzję: ja chcę latać. Pod koniec 1919 roku kończy kurs pilotażu w niższej szkole pilotów w Krakowie, a wiosną 1920 roku jest już w wyższej szkole pilotów w Poznaniu - mówił dr Krzysztof Mroczkowski, gość audycji "Bohaterowie wielkiej bitwy".
rozwiń zwiń