Fiat 125p. Kultowy samochód PRL

33 lata temu w Fabryce Samochodów na Żeraniu zakończono produkcję Fiata 125p. Od 28 listopada 1967 roku do 29 czerwca 1991 roku wyprodukowano w sumie 1 445 699 egzemplarzy w wersji sedan, kombi i pick-up.

2024-06-29, 05:40

Fiat 125p. Kultowy samochód PRL
Produkcja fiata 125p w FSO na Żeraniu w 1974 roku. Foto: Wikipedia/ domena publiczna

Do lat 60. FSO produkowała samochody marki Warszawa i Syrena. Władze PRL uznały, że ich konstrukcja jest przestarzała i potrzebny jest nowy samochód, który zaspokoi zwiększające się potrzeby socjalistycznego społeczeństwa.


Posłuchaj

O produkcji fiata 125p mówił wieloletni dyrektor FSO Edward Pietrzak w audycji "Dwudziesta piąta rocznica zakończenia produkcji samochodu fiat 125p". Fragment programu Marzeny Wyczółkowskiej i Michała Żakowskiego "W samo południe". (PR, 29.06.2016) 1:24
+
Dodaj do playlisty

 

- Negocjacje z włoskim Fiatem na produkcję samochodów rozpoczęły się tuż po II wojnie światowej. Jednak decyzją z Moskwy rozmowy zostały zerwane - wspominał Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w audycji "FSO, czyli kawał historii polskiej motoryzacji" z 2018 roku.


Posłuchaj

O historii FSO mówił Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w audycji Justyny Golonko "FSO, czyli kawał historii polskiej motoryzacji". (PR, 9.06.2018) 3:37
+
Dodaj do playlisty

 

REKLAMA

Ostatecznie FSO zawarła umowę licencyjną z włoskim Fiatem w 1965 roku na produkcję nowoczesnego samochodu Fiata 125, który na rynku włoskim miał zadebiutować w 1967 roku. Rok później umowa została zatwierdzona przez Radę Ministrów. 28 listopada 1967 roku z taśmy produkcyjnej na Żeraniu, zaledwie kilka miesięcy po włoskiej premierze, zjechał Fiat 125p. Dla odróżnienia modeli do nazwy samochodu dodano literę "p" oznaczającą Polskę. Produkcja nowego modelu wymusiła zmiany w całym polskim przemyśle samochodowym. Zakłady współpracujące z FSO musiały dostosować się do produkcji fiatów.


Posłuchaj

Wywiad z miłośnikiem fiata 125 Mieczysławem Koziarskim. (PR, 24.02.1977) 8:42
+
Dodaj do playlisty

 

- Na samym początku w latach 70. samochód był bardzo drogi, a większość egzemplarzy trafiła na eksport. Z tego powodu nie każdy mógł sobie na niego pozwolić - mówił Iwo Wachowicz Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie w audycji "Jubileusz 50-lecia rozpoczęcia produkcji dużego fiata."


Posłuchaj

O fiatach 125p mówił Iwo Wachowicz z Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie w audycji "Jubileusz 50-lecia rozpoczęcia produkcji dużego fiata". (PR, 6.09.2017) 3:48
+
Dodaj do playlisty

 

REKLAMA

Najwięcej samochodów eksportowano do Jugosławii, Czechosłowacji i na Węgry. Nawet 50 000 egzemplarzy popłynęło do Wielkiej Brytanii. Jednak najwięcej fiatów 125p jeździło po polskich drogach.

Jak każde auto produkowane w Polsce miało swoje charakterystyczne brzmienie. Samochód był nazywany "kantem", "kredensem" lub "bandziorem". Fiatów 125p używała milicja, taksówkarze (to właśnie tym modelem jeździli bohaterowie "Zmienników"), a nawet pokonywano na nim rekordy prędkości. Auto zyskało wielu fanów.


Posłuchaj

Pobicie rekordu świata szybkości na fiacie 125p przez Sobiesława Zasadę. Relacja Polskiego Radia. (PR, 23.06.1973) 1:45
+
Dodaj do playlisty

 

seb/im

REKLAMA


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej

Najnowsze