X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Historia

Kaplica Zygmuntowska. "Kamień milowy architektury polskiego renesansu"

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2019 08:00
Arcydzieło sztuki renesansowej stanowiło wzór dla mauzoleów budowanych w Polsce jeszcze przez blisko 150 lat. Kaplica stanowi też wyryty w kamieniu dokument nie tylko prądów kulturowych panujących w epoce, ale też zawirowań politycznych w Polsce doby panowania Zygmunta Starego.
Audio
  • Audycja z cyklu "Widnokrąg" poświęcona Kaplicy Zygmuntowskiej (PR, 13.01.1986)
Kaplica Zygmuntowska
Kaplica Zygmuntowska Foto: NAC

8 czerwca 1533 roku poświęcono Kaplicę Zygmuntowską na Wawelu. Impulsem dla zbudowania rodowego mauzoleum była dla króla Zygmunta Starego śmierć jego pierwszej żony, królowej Barbary Zapolyi. 

Artyści z importu

Na potrzeby budowy kaplicy specjalnie z Włoch sprowadzony został Bartolomeo Berecci. Mężczyzna został nadwornym architektem Zygmunta Starego.

- Kontakty Krakowa z Włochami były w tamych czasach bardzo ożywione. Bartolomeo Berecci należał drugiej generacji włoskich artystów, którzy pracowali w Polsce. Wiadomo, że wpływy renesansowe sięgają czasów starszego brata Zygmunta, Jana Olbrachta - wyjaśniał prof. Stanisław Mossakowski w audycji z cyklu "Widnokrąg".

Berecci zapisał się złotymi literami w annałach historii polskiej architektury. W jego artystycznym portfolio obok Kaplicy Zygmuntowskiej znalazły się takie projekty jak rozbudowa zamku na Wawelu, ganek wewnętrzny w Kościele Mariackim i spektakularny baldachim nad nagrobkiem Władysława Jagiełły.

- Kaplica Zygmuntowska jest w dużym stopniu wzorowana na obserwowanych bezpośrednio przez Berecciego dziełach sztuki starożytnej - mówił prof. Stanisław Mossakowski. 

Propagandowe dzieło 

- Dzieje Kaplicy Zygmuntowskiej są ściśle związane z atmosferą polskiego dworu jeśli chodzi o sprawy ideowe. Dekoracje mitologiczne w kaplicy wiążą się z aktualną wówczas w Polsce reakcją kościoła katolickiego na pierwszą falę reformacji protesteanckiej. Treścią dekoracji jest Gigantomachia - zwycięstwo bogów olimpijskich nad gigantami. Przy czym bogowie olimpijscy z Jowiszem na czele symbolizują religię katolicką, zaś giganci reprezentują heretyków - wyjaśnia prof. Stanisław Mossakowski. 

Do wysunięcia takiej tezy skłoniło prof. Stanisława Mossakowskiego to, że powstanie dekoracji zbiegało się w czasie z wydaniem w Królestwie Polskim pierwszych dekretów godzących w ruch protestancki. Sprzeciw wobec tych uchwał spowodował bunt luterańskich mieszkańców Gdańska, który został krwawo stłumiony przez króla. Kontrreformacja zaczęła wkraczać na ziemie polskie. 

- Treści ideowe kaplicy znajdują odpowiednik w literaturze ideowej tamtego czasu. Ich przekaz jest podobny do twórczości związanego z dworem Andrzeja Krzyckiego, który również porównywał protestantów do mitologicznych potworów. Była to moda, która nadeszła z centrum kulturalnego ówczesnego świata - dworu papieża w Rzymie - podkreślał prof. Mossakowski. 

Wspomniany wyżej poeta Andrzej Krzycki jest autorem wierszowanego epitafium, które umieszczono na nagrobku Zygmunta. 

Kaplica Zygmuntowska rozpoczęła trend i stanowiła wzór dla ponad setki mauzoleów możnych na terenie całego kraju aż do drugiej połowy XVII wieku - wystarczy wspomnieć, że bliźniaczą Kaplicę Wazów ukończono dopiero w 1676 roku. 

bm

Zobacz więcej na temat: HISTORIA Kraków renesans
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Hejnał mariacki - najstarsza na świecie cykliczna audycja radiowa

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2019 06:01
- Jest to jakaś niesłychanie urocza melodia. Powtarzający się motyw z tym nagłym urwaniem ma w sobie coś, co w jakiejś mierze symbolizuje całą Polskę - mówił architekt prof. Wiktor Zin.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jan Łaski – pierwszy polski kodyfikator prawa

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2019 07:00
- W czasach działalności Jana Łaskiego istniał ruch kodyfikacji praw, zebrania w jedną księgę podstawowych zasad funkcjonowania ustroju i państwa, do których można było się odwoływać - mówił o "Statucie Łaskiego" prof. Janusz Tazbir na antenie Polskiego Radia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Maciej Miechowita – reformator Akademii Krakowskiej

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2018 06:00
Miechowita dbał o rozwój krakowskiej uczelni, badał to, co do tej pory otoczone było legendą i nie obawiał się stosować krytyki w imię naukowego obiektywizmu. Renesansowego uczonego można uznać za wzór akademika.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Gaude Mater Polonia", czyli średniowieczna propaganda w praktyce

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2019 08:00
Hymn na cześć św. Stanisława to jedno z najwybitniejszych dzieł literackich wczesnego średniowiecza w Polsce. To też jedna z pierwszych pieśni o charakterze hymnu w dziejach Polski i... najlepiej zachowany rodzimy materiał propagandowy swoich czasów. 
rozwiń zwiń