Historia

Ferdynand Ruszczyc. Pejzaż i symbol

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2023 05:40
87 lat temu, 30 października 1936 roku zmarł wybitny malarz i grafik okresu Młodej Polski, Ferdynand Ruszczyc. Artysta wzbogacał poruszające pejzaże warstwą symboliczną. 
Ferdynand Ruszczyc.
Ferdynand Ruszczyc.Foto: NAC/autor nieznany

Ferdynand Ruszczyc urodzony w 1870 roku w Bohdanowie na dzisiejszej Białorusi w rodzinie ziemiańskiej początkowo kształcił się w domu. Po ukończeniu gimnazjum w Mińsku studiował prawo w Petersburgu, by po dwóch latach przenieść się na tamtejszą Akademię Sztuk Pięknych. Malarstwa uczył się u profesorów Iwana Szyszkina, a następnie Archipa Kuindżiego - wybitnych rosyjskich pejzażystów realistycznych. W owym czasie Petersburg był bardzo istotnym, jeśli nie najistotniejszym ośrodkiem malarstwa pejzażowego. 

Wczesny sukces

Ruszczyc zadebiutował w wieku 27 lat podczas wystawy dyplomowej studentów petersburskiej Akademii. Jak przystało na artystę tamtych czasów odbywał liczne podróże po Europie, zarówno po największych metropoliach, które jednak go mało interesowały, jak i w rejony mniej ucywilizowane, słynące z pięknej przyrody: Krym, Rugia czy Bornholm. Te podróże uświadomiły mu, jak bardzo przywiązany jest do swojego rodzinnego domu w Bohdanowie - to w nim zawsze odnajdywał spokój, inspirację i tematy malarskie. Dwa pierwsze sprzedane obrazy artysta stworzył właśnie tu. Tu także powstała w 1898 roku słynna "Ziemia" - Ruszczyc namalował go mając niespełna 28 lat, czym zdecydowanie potwierdził pełnię swojej dojrzałości artystycznej. 

- Jest to obraz uznawany za sztandarowe dzieło artysty, obraz w którym Ruszczyc odwołuje się do podstawowych prawd - archetypu, jakim jest stosunek człowieka do ziemi, którą uprawia, a także ukazanie w sposób symboliczny opozycji żywiołów, które rządzą światem, naturą - interpretowała obraz historyk sztuki, gość w audycji Anny Arwaniti w Polskim Radiu.


Posłuchaj
21:51 Ruszczyc.mp3 Ferdynand Ruszczyc - audycja Anny Arwaniti z cyklu "Biografia dźwiękowa". (PR, 17.03.2020)

 

"Ziemia" to dużych rozmiarów płótno, które przytłacza. Przedstawia 3 ciemne figury na tle skłębionych, złowrogich chmur: zgarbionego oracza podążającego z pługiem za wołami. Z faktu, że chmury wyraźnie dominują na obrazie, wynikać może, że temat ciężkiej pracy na roli jest tylko pretekstem do opowiedzenia o siłach natury, które zdecydowanie mają przewagę nad człowiekiem. Ponadto obraz przywodzi na myśl motywy biblijne - na przykład przypowieść o siewcy - ponieważ Ruszczyc nie przedstawia jedynie sceny rodzajowej, a coś dużo silniejszego, scenę metaforyczną, symboliczną.

Podobną fascynację zachmurzonym niebem można odnaleźć w wielu innych obrazach malarza, na przykład "Młyn", "Obłok", "W świat" czy "Stary dom".

Warszawa - Kraków - Wilno

Od 1904 roku Ruszczyc mieszkał w Warszawie, gdzie do 1907 roku zajmował się pracą pedagogiczną w Szkole Sztuk Plastycznych - późniejsza Akademia Sztuk Pięknych.

- Wspólnie z kolegami z ASP w Petersburgu, Kazimierzem Stawroskim i Konradem Krzyżanowskim, są pierwszymi profesorami powstałej w 1904 roku Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie - wspominał wnuk malarza, historyk sztuki, Ferdynand Bohdan Ruszczyc w Polskim Radiu. - Do tego grona pierwszych profesorów dochodzi także Xawery Dunikowski, Karol Tichy i to oni kształtują obraz przyszłej ASP w Warszawie - mówił.

W 1907 eoku przyjął też propozycję prowadzenia pracowni pejzażu na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie po zmarłym Janie Stanisławskim i wyprowadził się z Warszawy, a rok później przeniósł się do Wilna. 

- Jego decyzja pozostania w Wilnie jest dosyć znacząca i dosyć odważna - mówił w Polskim Radiu Ferdynand Bohdan Ruszczyc. - Wilno było w tym czasie miastem prowincjonalnym, w którym odczuwało się rygory rusyfikacji i represji jeszcze po powstaniu styczniowym, nie było to miasto w którym łatwo było cokolwiek zrobić. A data jego powrotu do Wilna wiąże się z zaprzestaniem działalności malarskiej. Jego serdeczny przyjaciel, Jan Bułhak tłumaczył, że malarz "wypalił się" - wspominał wnuk artysty. 

Ruszczyc przestał malować w 1908 roku, kiedy był jeszcze w pełni sił twórczych. Trudno zrozumieć, jakie były faktycznie przyczyny tej decyzji, patrząc na tak dużą liczbę wspaniałych obrazów. Nie pozostał jednak bierny - obok pracy pedagogicznej na Uniwersytecie w Wilnie zajmował się również grafiką, projektowaniem scenografii i kostiumów teatralnych, działalnością społeczną, a także życiem rodzinnym - ożenił się w 1913 roku i miał sześcioro dzieci. 

Pejzaż symboliczny

Twórczość Ferdynanda Ruszczyca to przede wszystkim malarstwo pejzażowe. W latach 90. XIX wieku były to wynikające z fascynacji morzem obrazy przedstawiające fale na skalistym lub piaszczystym brzegu. Następnie pojawiła się seria z młynem: "Młyn zimą", "Młyn nocą", "Młyn w zimie". Zazwyczaj jednak należy mówić o dość ciasnych wycinkach krajobrazu - Ruszczyc lubił wykorzystać fragment przestrzeni do pokazania jakiegoś malowniczego zjawiska, na przykład koloru światła lub układania się cieni.  

- Drugim ważnym, wiodącym wątkiem jego malarstwa była przeszłość, przemijanie, starość - mówiła  historyk sztuki, gość Anny Arwaniti w Polskim Radiu. - Odzwierciedla to wiele obrazów artysty, takich jak "Stary dom" czy "Stare jabłonie", gdzie artysta próbuje zgłębić istotę przemijania - mówiła. 

Jednocześnie drugi z wymienionych obrazów, podobnie jak "Krzyż w śniegu", "Wiosna" (1907) czy grafiki, prezentuje swobodną giętkość linii typową dla Młodej Polski i secesji. Wiele prac Ruszczyca czyta się w kontekście symbolicznym, a nie jako zwykłe studium krajobrazu. Do najbardziej wyraźnych przykładów należy "Nec mergitur" znany też jako "Legenda żeglarska" przedstawiający przedziwny, rozświetlony żaglowiec na wzburzonym morzu w nocy. Interpretowano go jako symbol Polski opierającej się niesprzyjającej historii.

az


Czytaj także

Odzyskane obrazy Juliana Fałata

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2011 08:51
"Naganka na polowaniu w Nieświeżu" i "Przed polowaniem w Rytwianach" po raz pierwszy po powrocie do kraju zostaną pokazane publicznie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Modernizm, który ukrył się w Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2015 21:50
W audycji "Kwadrans bez muzyki" wybierzemy się na przechadzkę po stolicy, by poznać jej modernistyczną zabudowę.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Józef Mehoffer – Polak, malarz, racjonalista

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2023 05:40
8 lipca 1946 roku zmarł Józef Mehoffer, malarz, grafik i witrażysta. Mehoffer jest obok Stanisława Wyspiańskiego jednym z czołowych twórców Młodej Polski. Związki między obydwoma artystami były bardzo silne, jednocześnie jednak równie wiele ich dzieli.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jan Stanisławski. "W nowatorski, wręcz fotograficzny sposób kadrował swoje obrazy"

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2024 05:40
- Po pierwsze umiejętność odczytywania pejzażu, umiejętność dostrzeżenia pewnego fragmentu pejzażu, który w pewnym momencie mu się wydawał niesłychanie interesujący. Poprzez bardzo delikatne ale pewne siebie muśnięcie pędzla powstawało skończone dzieło sztuki – mówiła W Polskim Radiu krytyk sztuki Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska. 6 stycznia 1907 roku zmarł w Krakowie malarz Jan Stanisławski. Był wybitnym pejzażystą, reprezentantem polskiego modernizmu.
rozwiń zwiń