Historia

Ślady rzymskiego osadnictwa zostały odnalezione na dnie laguny weneckiej

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2021 05:50
Najnowsze odkrycia archeologiczne udowadniają, że znaczna część okolic Wenecji była stałym lądem w czasach rzymskich. Archeolodzy odkryli na dnie laguny zatopioną drogę oraz pozostałości po doku i budynkach mieszkalnych.
Cyfrowa rekonstrukcja drogi odkrytej w kanale Treporti
Cyfrowa rekonstrukcja drogi odkrytej w kanale TreportiFoto: Antonio Calandriello and Giuseppe D'Acunto/Scientific Reports, doi.org/10.1038/s41598-021-92939-w/CC BY 4.0

Badania zostały przeprowadzone przez zespół włoskich naukowców pod kierownictwem Fantiny Madricardo i opublikowane na łamach czasopisma "Scientific Reports".

Odkrycia zostały dokonane w kanale Treporti, w północnej części weneckiej laguny. Potwierdzają hipotezy, które zostały wysunięte już w trakcie badań przeprowadzonych w latach 80. XX wieku. Z połączenia starych i nowych ustaleń można wysnuć wnioski, że obszar obecnie znajdujący się pod wodą niegdyś był suchym lądem. Znajdowało się na nim kilka małych wiosek oraz droga, która łączyła je z większymi ośrodkami.

– Laguna Wenecka powstała w wyniku podwyższenia się poziomu morza – mówiła Fantina Madricardo w wywiadzie dla portalu LiveScience. – Wiemy, że od czasów rzymskich poziom morza wzrósł o dwa i pół metra.

jarosławdroga.jpg
W Jarosławiu przebadano i zeskanowano laserowo drogę sprzed kilkuset lat

Zespół Madricardo w 2020 roku wykonał badania dna morskiego sonarem i odkrył 12 stanowisk archeologicznych na głębokości 1,14 metra, które ciągną się na długości 52 metrów. To prawdopodobnie pozostałości po drodze z czasów starożytności.

Archeolodzy odkryli pod wodą kamienie o wygładzonej powierzchni i owalnym spodzie, podobne do basoli, czyli kamieni używanych do brukowania rzymskich dróg. Udało się odnaleźć również pozostałości po ludzkich wytworach, znajdujące się poniżej drogi. Badacze przypuszczają, że obiekt znajdujący się na głębokości 9 metrów może być resztkami starożytnego doku.

Madricardo uważa, że odkryta droga łączyła dok i osady ze znajdującym się w północnej części dzisiejszej laguny z rzymskim miastem Altinum. Wiodła najprawdopodobniej wzdłuż piaszczystego grzbietu, który biegł w miejscu, w którym obecnie znajdują się najbardziej oddalone wyspy laguny. Wzdłuż niej leżało kilka osad - archeolodzy odkryli pozostałości po budynkach, takie jak dachówki, cegły i ceramikę.

Naukowcy mają nadzieję na kontynuację badań. W 2020 roku nie udało się ustalić kiedy droga mogła zostać zbudowana ani jak długo była użytkowana zanim została pochłonięta przez morze. Badany teren w ciągu ostatnich 200 lat uległ znacznym przekształceniom, ale Madricardo liczy na przeprowadzenie badań za pomocą datowania radiowęglowego, które mogą pomóc ustalić okres, w którym powstała droga.

Livescience/sa

Sudan: Polscy archeolodzy odkryli prawdopodobnie największy kościół średniowiecznej Nubii

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2021 05:00
Odkrycia dokonali badacze z Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Świątynia mogła być siedzibą arcybiskupa, który zarządzał metropolią, która rozciągała się przez 1000 km wzdłuż Nilu.

Naukowcy odtworzyli drzewo genealogiczne da Vinciego. Wyniki mogą pozwolić w zidentyfikowaniu DNA geniusza

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2021 05:50
Nowe wyniki badań włoskich naukowców pozwoliły na ustalenie czternastu żyjących obecnie krewnych Leonarda da Vinciego. Wśród nich są m.in. pracownicy biurowi, kowal i cukiernik, ale również jeden artysta.

Polska badaczka zidentyfikowała nieznane rodzaje starożytnych greckich tekstyliów

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2021 05:45
Dzięki analizie odcisków pieczętnych z Grecji epoki brązu dr hab. Agata Ulanowska z Uniwersytetu Warszawskiego zidentyfikowała wiele nieznanych dotąd rodzajów tekstyliów. Według badaczki jej odkrycie wielokrotnie zwiększa wiedzę na temat między innymi tkanin, wyrobów z wikliny i sznurków.