Historia

Austria. Prehistoryczni górnicy pili piwo i jedli sery pleśniowe

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2021 05:40
W kopalniach soli znajdujących się na terenie dzisiejszej Austrii w regionie Hallstatt-Dachstein/Salzkammergut znaleziono ludzkie odchody sprzed blisko trzech tysięcy lat. Podczas ich analizy naukowcy odkryli, że zawierają one dwa gatunki grzybów, których używa się do produkcji piwa oraz sera pleśniowego.
Podobny ser mogli spożywać górnicy tysięce lat temu
Podobny ser mogli spożywać górnicy tysięce lat temu Foto: Pixabay

Przełomowe odkrycie

- Wyniki badań rzucają nowe światło na życie prehistorycznych górników pracujących w kopalniach soli w Hallstatt i pozwalają lepiej zrozumieć ich praktyki kulinarne. Okazuje się, że były one złożone, a znaczącą rolę odgrywała w nich fermentacja oraz produkty przetworzone - powiedziała Kerstin Kowarik z Muzeum Historii Naturalnej w Wiedniu.

Już wcześniejsze badania wykazały, że prehistoryczne odchody (paleofekalia) pochodzące z kopalni soli mogą przynieść nam wiele informacji o zdrowiu i diecie ludzi sprzed kilku tysięcy lat. Tym razem jednak grupa naukowców poszła o krok dalej i postanowiła dokładniej - przy pomocy badań mikroskopowych, metagenomicznych i proteomicznych - przeanalizować mikroby, DNA i białka obecne w próbkach.

Prehistoryczni jarosze

Badania wykazały, że w odchodach znajdują się przede wszystkim duże ilości otrębów i plew różnych zbóż. W efekcie naukowcy byli w stanie zrekonstruować nawyki żywieniowe ludzi żyjących w tym rejonie 2700 lat temu. Okazało się, że dieta austriackich górników składała się głównie w węglowodanów i błonnika, natomiast białko pozyskiwali głównie przez rośliny strączkowe. Rzadko natomiast jedli owoce, orzechy i produkty pochodzenia zwierzęcego.

Rośliny stanowiły główne pożywienie ludzi zamieszkujących te rejony aż do czasów baroku. Struktury ich mikrobiomu jelitowego można więc porównać do struktur mikrobiomu jelitowego dzisiejszych społeczeństw nieuprzemysłowionych, których dieta bazuje głównie na świeżych warzywach i owocach. Odkrycie to sugeruje, że zmiany w mikrobiomie mieszkańców świata zachodniego zaszły niedawno i są wynikiem zmiany nawyków żywieniowych i stylu życia.

Piwo i ser pleśniowy

Największa niespodzianka czekała jednak na naukowców, gdy zdecydowali się rozszerzyć swoje badania mikrobiomów o grzyby. Okazało się wówczas, że w jednej z próbek znajduje się DNA Penicillium roqueforti i Saccharomyces cerevisiae.

- Wydaje się, że górnicy z Hallstatt celowo stosowali technologie fermentacji żywności z użyciem mikroorganizmów, które do dziś są wykorzystywane w przemyśle spożywczym - powiedział Frank Maixner z Instytutu Badań nad Mumiami Eurac. - Odkrycie to jest pierwszym dowodem na to, że ludzie produkowali ser pleśniowy w Europie już w epoce żelaza, czyli prawie 2700 lat temu - dodał.

Źródło: Archeology News Network

jb

Mimo biblijnego zakazu starożytni Judejczycy spożywali niekoszerne ryby

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2021 05:50
Mieszkańcy Judei nie przestrzegali starotestamentowego zakazu jedzenia ryb, które nie posiadają płetw i łusek – dowodzą badania przeprowadzone przez izraelskich uczonych.

Mikołajki: odkryto pozostałości prehistorycznych osad i dawnych cmentarzy

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2021 05:40
Podczas budowy kompleksu apartamentów odkryto cenne stanowisko archeologiczne, które skrywa ślady osady z neolitu, osady z okresu wpływów rzymskich, a także dwa cmentarze - jeden z początku XVIII w., gdy przez Mazury przeszła dżuma, drugi z okresu XVII-XIX w.

Archeolodzy odkryli pozostałości domostwa sprzed 5 tysięcy lat

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2021 05:40
W czasie wykopalisk prowadzonych w położonej w północnej Mołdawii osadzie Gordineşti polsko-mołdawski zespół archeologów odkrył pozostałości domostwa sprzed około 5 tysięcy lat. Dzięki badaniom geofizycznym wiadomo, że zabudowania znajdujące się w obrębie osiedla powstały wokół pustego placu.

Kujawsko-pomorskie: odnaleziono nóż bojowy sprzed 1200 lat

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2021 05:50
Niezwykle rzadki nóż bojowy, pochodzący najprawdopodobniej ze Skandynawii, odkryli archeolodzy we Wdeckim Parku Krajobrazowym. Znaleziono go przypadkowo, bo w czasie poszukiwań pola bitwy późniejszego o kilka stuleci.

Małopolskie. Odkryto kopalnię krzemienia czekoladowego sprzed 10 tys. lat

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2021 05:50
Miejsce wydobycia minerału bardzo istotnego dla prehistorycznej zbiorowości odkryto na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej. Jak podkreśla kierownik badań dr Magdalena Sudoł-Procyk – to dotąd najdalej wysunięty na południowy zachód w Polsce tego typu obiekt.