Historia

Wyginięcie neandertalczyków wyglądało inaczej, niż dotychczas sądzono

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2022 05:44
Według opublikowanych właśnie w czasopiśmie "Science Advances" wyników badań, gatunek homo sapiens nie obszedł się z neandertalczykami w tak brutalny sposób, jak do tej pory w nauce zakładano.
Czaszki neandertalczyków (zdj. ilustracyjne)
Czaszki neandertalczyków (zdj. ilustracyjne) Foto: Shutterstock

neander obrazek dp 1200.jpg
Ostatni neandertalczycy mogli ukryć się na Gibraltarze

Nowe odkrycia archeologiczne w jaskini Grotte Mandrin w Dolinie Rodanu (południowa Francja) podważają tezę, że homo sapiens, wkrótce po przybyciu z Afryki do Europy, wyeliminował zupełnie neandertalczyków.

Odkryte artefakty - ząb dziecka i kamienne narzędzia - sugerują, że homo sapiens żył w Europie Zachodniej około 54 000 lat temu, czyli o kilka tysięcy lat wcześniej niż dotąd przypuszczano. To z kolei wskazuje, że te dwa gatunki mogły przez długi czas współistnieć.

Szef zespołu badawczego, który dokonał tych odkryć - prof. Ludovic Slimak z Uniwersytetu w Tuluzie - był zdumiony, gdy dowiedział się, że znaleziska dowodzą istnienia tak wczesnej osady ludzkiej. "Jesteśmy teraz w stanie wykazać, że homo sapiens przybył 12 000 lat wcześniej, niż zakładaliśmy", podkreślał. "Populacja ta została później zastąpiona przez neandertalczyków. A to dosłownie każe przepisać na nowo wszystkie nasze książki do historii".

To nie było przejęcie z dnia na dzień

Neandertalczycy pojawili się w Europie już 400 000 lat temu. Obecna teoria sugeruje, że wyginęli oni ok. 40 000 lat temu, niedługo po tym, jak homo sapiens przybył na kontynent z Afryki. Tymczasem odkrycie we Francji sugeruje, że nasz gatunek pojawił się wcześniej i że oba gatunki mogły współistnieć w Europie przez ponad 10 000 lat.

Według prof. Chrisa Stringera z Muzeum Historii Naturalnej w Londynie podważa to dotychczasowy pogląd, zgodnie z którym nasz gatunek szybko pokonał neandertalczyków. "To nie było przejęcie z dnia na dzień", mówił BBC News prof. Stringer. "Czasami neandertalczycy mieli przewagę, czasami zaś przodkowie współczesnych ludzi. To było bardziej zrównoważone".

czaszki homo sapiens 1200.png
Nasi przodkowie rośli z zimna. Naukowcy zbadali wpływ klimatu na rozmiary ciał pierwszych Homo sapiens

''Mamy raz przypływ, raz odpływ''

Pracujący w Dolinie Rodanu archeolodzy trafili na znaleziska w kilku różnych warstwach ziemi. Najniższe warstwy zawierały szczątki neandertalczyków, którzy zamieszkiwali te tereny przez około 20 000 lat.

Ku zaskoczeniu badaczy, w warstwie datowanej na około 54 000 lat temu odkryto ząb dziecka współczesnego człowieka. Wraz z tym znaleziono również kilka narzędzi kamiennych wykonanych w sposób, który nie był kojarzony z neandertalczykami.

Dowody te sugerują, że wczesna grupa homo sapiens żyła w tym miejscu przez stosunkowo krótki czas, być może około 2000 lat. Następnie powrócili tu neandertalczycy, by osiedlić się na kilka kolejnych tysięcy lat. W końcu, około 44 000 lat temu, powrócili tu przodkowie ludzi współczesnych.

''Mamy przypływ i odpływ'', opisywał prof. Chris Stringer. ''Homo sapiens pojawiają się na krótko, potem jest luka, spowodowana być może warunkami klimatycznymi, następnie neandertalczycy wracają" dodaje.

Hipoteza o grotach strzał

Innym kluczowym odkryciem było powiązanie kamiennych narzędzi - znalezionych w tej samej warstwie co ząb dziecka - z ludźmi współczesnymi. Narzędzia wykonane w ten sam sposób odkryto już na kilku innych stanowiskach, m.in. w Libanie, ale do tej pory naukowcy nie byli pewni, jaki gatunek człowieka je wykonał.

Część badaczy sugeruje, że niektóre z mniejszych odnalezionych narzędzi mogą być grotami strzał. Gdyby to się potwierdziło, byłoby to znaczące odkrycie: wczesna grupa współczesnych ludzi używająca zaawansowanej broni w postaci łuków i strzał! Być może w taki właśnie sposób grupa ta początkowo pokonała neandertalczyków 54 000 lat temu. Ale jeśli nawet tak się stało, byłaby to tymczasowa przewaga, bo neandertalczycy wrócili.

Czaszka 1200 Science.jpg
Izrael: Odkryto nieznany dotąd prehistoryczny gatunek człowieka.

"Byliśmy lepiej zorganizowani"

Jeśli zatem przyjąć założenie, że wyginięcie neandertalczyków nie odbyło się tak szybko i brutalnie, jak dotychczas sądzono - co ostatecznie spowodowało, że homo sapiens osiągnął przewagę?

Naukowcy wysunęli wiele hipotez: nasza zdolność do tworzenia sztuki, język i być może lepszy mózg. Ale prof. Chris Stringer uważa, że stało się tak dlatego, że byliśmy lepiej zorganizowani.

"W lepszy sposób nawiązywaliśmy kontakty, nasze grupy były większe. W związku z tym też lepiej gromadziliśmy wiedzę i opieraliśmy się na niej", powiedział.

***

***

Idea rozciągniętej w czasie interakcji z neandertalczykami łączy się z odkryciem dokonanym w 2010 roku: że współcześni ludzie mają niewielką ilość neandertalskiego DNA. Wskazuje to, według prof. Stringera, że te dwa gatunki krzyżowały się.

"Nie wiemy, czy była to pokojowa wymiana partnerów. Mogło to być porywanie samicy z innej grupy, a nawet przyjmowanie porzuconych czy osieroconych neandertalskich dzieci”, tłumaczył prof. Stringer. "Wszystkie te rzeczy mogły się zdarzyć, nie znamy jeszcze pełnej historii. Jednak z większą liczbą danych, również z DNA, z większą liczbą odkryć będziemy się zbliżać do prawdy o tym, co naprawdę wydarzyło się pod koniec ery neandertalskiej", podkreślał badacz.

BBC News/jp

Naukowcy zrekonstruowali dietę ofiar Wezuwiusza. Kobiety w Herkulanum jadły więcej warzyw niż mężczyźni

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2021 05:40
Badacze z Uniwersytetu w Yorku przeanalizowali aminokwasy znajdujące się w szczątkach ofiar wybuchu Wezuwiusza w Herkulanum. Na tej podstawie oszacowali składniki diety mieszkańców starożytnego miasta.

Najstarsza biżuteria ozdobna w Eurazji odkryta w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2021 05:55
W 2010 roku w Jaskini Stajnia w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej archeolodzy odnaleźli wisiorek wykonany z kości słoniowej, ozdobiony motywem ułożonych w linie kropek. Najnowsze badania wskazują na to, że artefakt powstał 41 500 lat temu, co czyni go najstarszym znanym w Eurazji przykładem tego typu biżuterii.

W syberyjskiej jaskini odkryto najstarsze kości tajemniczych praludzi zwanych denisowianami

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2021 05:30
Denisowianie, wymarła gałąź ludzkiego drzewa genealogicznego, zostali zidentyfikowani całkiem niedawno. W Azji wciąż odkrywane są nowe skamieniałości naszych prehistorycznych krewniaków. Odnalezione właśnie szczątki mają około 200 000 lat.

Archeolodzy: rogate hełmy nie należały do wikingów, pochodziły z innej kultury

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2022 05:30
Autorzy artykułu w piśmie "Praehistorische Zeitschrift" zbadali dokładnie dwa hełmy z zakrzywionymi rogami, odkryte w 1942 roku na bagnach pod miastem Veksø w Danii. Artefakty te mogą być odpowiedzialne za popkulturowy wizerunek wikinga w rogatym nakryciu głowy, choć prawda o nich jest zupełnie inna.

Bojowe rumaki pierwszych cywilizacji okazały się... osłami

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2022 05:40
Badania DNA wykazały, że wierzchowce używane przez Sumerów to w rzeczywistości krzyżówki osła domowego z jego dzikim krewniakiem. Czyni to z nich najstarsze znane nauce hybrydy stworzone przez człowieka.