Historia

Cyrkowy wóz Drzymały. Symbol walki z germanizacją

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2023 05:46
Walka Drzymały o możliwość zbudowania domu, a zwłaszcza wykorzystywanie przezeń luk w prawie pruskim stały się głośne nie tylko w Polsce. Głos w jego sprawie zabierali m.in. Maria Konopnicka, Henryk Sienkiewicz i Bolesław Prus, a także Lew Tołstoj.
Wóz Michała Drzymały
Wóz Michała DrzymałyFoto: Źr.: "Grodzisk Wielkopolski - Zarys Dziejów" - Bogusław Polak/Wikipedia/domena publiczna

Posłuchaj
13:15 Drzymała to nie legenda.mp3 "Drzymała to nie legenda" - historia Michała Drzymały, którego wóz stał się symbolem walki z germanizacją. Wspomnienia syna i innych osób, które zetknęły się z bohaterem szkolnej czytanki. (PR, 1966)

 

Wóz Drzymały

Michał Drzymała urodził się 13 września 1857 roku. Stał się sławny nie tylko w Polsce, ale i w Europie z powodu sporu, jaki toczył przez cztery lata z władzami pruskimi. Polski chłop mieszkał na terenie zaboru pruskiego. We wsi Kaisertreu (do 1871 roku nazwa brzmiała Podgradowice) kupił kawałek ziemi, by postawić na niej dom.

Pruskie prawo wymagało uzyskania zgody administracji państwowej na wzniesienie budynku. Realizujące politykę germanizacji władze Rzeszy wybiórczo wykorzystywały ten przepis na niekorzyść ludności polskiej. W tej sytuacji Drzymała kupił wóz cyrkowy, w którym zamieszkał.

"Jesienią 1904 roku kupiłem ziemię w Podgradowicach pod Rakoniewicami - opisywał sytuację Michał Drzymała. - Miałem dwa konie i nieźle zarabiałem jako furman, ale skaranie boskie było ze Szwabami, którzy nie chcieli dać pozwolenia na budowę domu. Rozrzucali ogniska, nakładali kary i nie dawali spokoju we dnie i w nocy. Raz, jadąc przez Grodzisk, dowiedziałem się od miejscowego szynkarza, który miał zajazd przy świńskim rynku, że u niego na podwórzu stoi wóz cyrkowy. I właśnie ten wóz magistrat zafantował".

Spór o dom

Władze pruskie chciały ten wóz usunąć, argumentując, że jeżeli pojazd stoi w jednym miejscy ponad 24 godziny, to staje się domem. W tej sytuacji Drzymała systematycznie, codziennie przesuwał wóz na niewielką odległość, co dało mu argument, że jako pojazd ruchomy nie podlegał przepisom prawa budowlanego. Przez kilka lat trwała sądowo-administracyjna walka, w której stosowano kruczki prawne.

Autorzy reportażu dotarli do jednego z pięciu synów Drzymały - Marcina.

– Tam było ciasno  opowiadał Marcin Drzymała.  Nie wolno było gotować też w tym wozie. Żandarm jak przyszedł i zobaczył, że dym idzie z wozu, to trzeba było przestać.

Walka o swoje

Jednak Drzymała się nie poddawał. Jak nie wolno było w dzień, to gotowali w nocy.  Drzymała był figurą nieprzeciętną  słyszymy w audycji.  Do dziś historia jego życia ma posmak legendy. Był to chłop twardy, oporny, a przy tym szczery i nieraz komiczny.

 On umiał pokpić sobie z Niemców, może nie z tych wysokich dygnitarzy, ale z tych żandarmów, bardzo często jakieś facecje odstawiał  wspominał jeden z uczestników reportażu.  Drzymała za różne sprawy miał drobne kary. Ile razy go zamykano, tyle razy on, wychodząc, śpiewał "Jeszcze Polska nie zginęła".

Władze pruskie zaczęły nękać Drzymałę za drobne uchybienia i w końcu udało im się usunąć wóz. Zamieszkał wtedy w lepiance, ale i tę zburzono. W końcu sprzedał działkę i nabył inną parcelę, ze starym domem, na którego remont niepotrzebna była zgoda urzędów.

W obronie polskiego chłopa

Walka Drzymały o możliwość zbudowania domu, a zwłaszcza wykorzystywanie przezeń luk w prawie pruskim stały się głośne nie tylko w Polsce. Głos w jego sprawie zabierali m.in. Maria Konopnicka, Henryk Sienkiewicz i Bolesław Prus, a także Lew Tołstoj. Osoba Michała Drzymały, a zwłaszcza jego słynny wóz stały się symbolem chłopskiego oporu wobec zaborcy i germanizacyjnych praktyk stosowanych wobec Polaków przez państwo pruskie.

***

Michał Drzymała zmarł 25 kwietnia 1937 roku. Jego grób znajduje się na cmentarzu w Miasteczku Krajeńskim, a wieś Podgradowice, w której postawił swój słynny wóz, w 1939 roku zmieniła nazwę na Drzymałowo. Posłuchaj archiwalnej audycji Polskiego Radia, w której Michała Drzymałę wspomina jego syn oraz inne osoby, które się z nim zetknęły.

bs

Czytaj także

Wojciecha Korfantego kochały kobiety i Ślązacy

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2023 05:55
- Gdyby nie moje starania, to by dziś Katowice nie były polskie - mówił Wojciech Korfanty, jeden z najbardziej znanych polityków dwudziestolecia międzywojennego. Dziś 150. rocznica jego urodzin.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jakub Świnka. Architekt odrodzenia Królestwa Polskiego

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2022 05:40
Był najwybitniejszym politykiem Polski w XIII wieku, znany z tego, że prowadził politykę obrony polskiego Kościoła i polskiego języka przed germanizacją.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Walka z rusyfikacją i germanizacją w II połowie XIX wieku

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2018 14:49
Rusyfikacja i germanizacja miały doprowadzić do wynarodowienia ludności polskiej, żyjącej na ziemiach, które w wyniku rozbiorów znalazły się w rękach państw zaborczych. Działania zaborców spotkały się z czynnym oporem.
rozwiń zwiń