Historia

Zniszczenie Sodomy i Gomory jak katastrofa tunguska? Naukowcy: winę ponosił meteoryt

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2021 05:50
Zagłada Tall el-Hammam, miasta z epoki brązu położonego w Dolinie Jordanu, mogła stać się inspiracją dla biblijnej historii o unicestwieniu osad słynących z grzechu i występku. Winę mógł ponosić kosmiczny kataklizm o sile tysiąca bomb zrzuconych na Hiroszimę.
Zagłada Sodomy i Gomory obraz Johna Martina.
"Zagłada Sodomy i Gomory" obraz Johna Martina.Foto: Wikimedia Commons/dp

Tall el-Hammam znajdowało się na północny wschód od Morza Martwego. Stanowiło w epoce brązu prawdopodobnie ważny ośrodek na terenie Kanaanu, o czym świadczą zachowane do dziś pozostałości pałacu, pokaźnych murów miejskich i monumentalnej bramy.

Upadek miasta nastąpił ok. roku 1650 p.n.e. – świadczą o tym badania interdyscyplinarnego zespołu naukowców prowadzone na terenie Tall el-Hammam od 2005 roku. Świadczy o tym datowana na ten czas, mierząca 1,5 metra, warstwa popiołu i węgla. Odkryto tutaj zeszklony kwarc, stopioną ceramikę i cegły błotne, węgiel diamentopodobny, sadzę, pozostałości stopionego tynku oraz szczątków ludzkich i stopione minerały, w tym platynę, iryd, nikiel, złoto, srebro, cyrkon i chromit.

- Wszystkie te dowody świadczą o spaleniu w wysokiej temperaturze i występowaniu wysokiego ciśnienia na całym obszarze badań - powiedział prof. Sid Mitra, geolog i kierownik badań. - Ludzie nie byli w stanie wzniecać pożarów o tak wysokiej temperaturze w epoce brązu.

Hiroszima x1000

Zdaniem naukowców prawdopodobnie doszło tu do uderzenia meteorytu lub wybuchu meteoru w atmosferze. Podobne zdarzenie było najprawdopodobniej przyczyną tzw. katastrofy tunguskiej w 1908 roku. Wówczas to nad syberyjską tajgą eksplodował meteor o średnicy 50 metrów, generując 1000 razy więcej energii niż bomba atomowa zrzucona na Hiroszimę. W ciągu godziny eksplozja i pożary lasu pochłonęły obszar odpowiadający trzem powierzchniom Warszawy.

Tunguska-katastrofa_663_364.jpg
Katastrofa tunguska - zderzenie z planetoidą czy kometą?

W warstwie zniszczeń występuje również wysoka koncentracja soli, która mogła zrujnować rolnictwo na tym obszarze. To z kolei doprowadziło najpewniej do opuszczenia ponad tuzina miast i miasteczek w dolnej części Doliny Jordanu w kolejnych stuleciach. Duże nagromadzenie soli dało najpewniej początek starotestamentowej historii o żonie Lota zamienionej w słup soli.

Naukowcy rozważali i odrzucili inne potencjalne procesy, które mogłyby wyjaśnić zniszczenia, takie jak aktywność wulkaniczna, trzęsienia ziemi, pożary, działania wojenne i gwałtowne burze. Żadne z nich nie mogło spowodować tak rozległych zniszczeń, jak te, które odkryto na obszarze Tall el-Hammam.

Biblijne echa

"Niezwykła katastrofa, taka jak zniszczenie Tall el-Hammam przez obiekt kosmiczny, mogła wygenerować tradycję ustną, która po przekazaniu przez wiele pokoleń, stała się źródłem spisanej historii biblijnej Sodomy w Księdze Rodzaju" konkludują autorzy badań w artykule "A Tunguska sized airburst destroyed Tall el-Hammam a Middle Bronze Age city in the Jordan Valley near the Dead Sea" na łamach czasopisma "Nature".

Choć autorzy badania zastrzegają, że taki ciąg myślowy pozostaje w sferze domysłów, to kosmiczny kataklizm mógł przypominać ten znany ze Starego Testamentu: "A wtedy Pan spuścił na Sodomę i Gomorę deszcz siarki i ognia od Pana zniszczył te miasta oraz całą okolicę wraz ze wszystkimi mieszkańcami miast, a także roślinność" (Księga Rodzaju 19, 24-25; za Biblią Tysiąclecia).

EurekaAlert!/"Nature"/bm

Archeolodzy twierdzą, że odnaleźli miejsce, w którym Salome poprosiła o głowę Jana Chrzciciela

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2021 05:40
Zdaniem węgierskiego uczonego dr Gyozo Vörösa, nisza tronowa w ruinach siedziby Heroda Antypasa jest miejscem słynnego tańca pasierbicy władcy.

"Brakujące ogniwo" w dziejach alfabetu odnalezione? Niezwykłe odkrycie w Izraelu

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2021 05:40
Zdaniem naukowców licząca ok. 3450 lat inskrypcja na fragmencie słoja odnalezionego w ruinach miasta Lakisz jest najstarszym zabytkiem pisma alfabetycznego na terenach południowego Lewantu i może świadczyć o przeniesieniu wynalazku alfabetu z Egiptu do Azji Mniejszej.

Mimo biblijnego zakazu starożytni Judejczycy spożywali niekoszerne ryby

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2021 05:50
Mieszkańcy Judei nie przestrzegali starotestamentowego zakazu jedzenia ryb, które nie posiadają płetw i łusek – dowodzą badania przeprowadzone przez izraelskich uczonych.

Naukowcy zrekonstruowali dietę ofiar Wezuwiusza. Kobiety w Herkulanum jadły więcej warzyw niż mężczyźni

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2021 05:40
Badacze z Uniwersytetu w Yorku przeanalizowali aminokwasy znajdujące się w szczątkach ofiar wybuchu Wezuwiusza w Herkulanum. Na tej podstawie oszacowali składniki diety mieszkańców starożytnego miasta.

Kiedy i  gdzie oswojono konie domowe? Naukowcy twierdzą, że znają odpowiedź

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2021 05:50
Gatunek, który w znaczący sposób wpłynął na dzieje ludzkości, został udomowiony przez człowieka najprawdopodobniej ok. 4000 lat temu. Wszystko zaczęło się na stepach dzisiejszej Ukrainy i Rosji – wynika z badań przeprowadzonych przez międzynarodowy zespół naukowców.