more_horiz
Historia

Hollywood - symbol kultury amerykańskiej

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2020 05:45
Zanim słynny biały napis Hollywood stał się znakiem rozpoznawczym amerykańskiej Fabryki Snów, miał być wyłącznie reklamą lokalnej firmy deweloperskiej. Był też pierwotnie nieco dłuższy, bo brzmiał Hollywoodland.
Uszkodzony drewniany napis w latach 70. XX wieku, foto: Bob Beecher (Bobbeecher at en.wikipedia)lic.CC
Uszkodzony drewniany napis w latach 70. XX wieku, foto: Bob Beecher (Bobbeecher at en.wikipedia)/lic.CC

Wzniesiony na południowym zboczu góry Lee w Kalifornii napis zna prawie każdy. Widoczny jest nawet z satelity.

Pomysłowy deweloper

13 lipca 1923 roku na wzgórzach Hollywood umieszczono napis HOLLYWOODLAND. Miał on promować nazwę nowych terenów mieszkalnych nieopodal Los Angeles. Napis zaprojektował Thomas FiskGoff. Trzynaście liter podświetlane było czterema tysiącami dwudziestowatowych żarówek. Do ich wymiany zatrudniono człowieka, który zamieszkał w domu za pierwszą literą L.

Symbol amerykańskiej kultury

Mający zachęcać do kupna działek w tej części Los Angeles napis początkowo miał stać jedynie 1,5 roku. Jednak z czasem, wraz ze wzrostem popularności amerykańskiego kina - złotym wiekiem Hollywood, tak mocno wrósł w pejzaż miasta i świadomość mieszkańców, że postanowiono go zostawić. Napis stał się rozpoznawalnym na całym świecie symbolem Hollywood.


Posłuchaj
19:33 Program specjalny_dojechać do hollywood.mp3 "Dojechać do Hollywood" - archiwalna audycja Małgorzaty Kałuży na temat Andrzeja Kozłowskiego, polskiego filmowca, rozpoczynającego swoją karierę w Stanach Zjednoczonych (RWE)

 

Znak był wykonany z drewna i po latach litery zaczęły niszczeć i straszyć turystów odłażącą farbą oraz rdzą. Podczas renowacji, przeprowadzonej w 1949 roku usunięto cztery ostatnie litery i zostało HOLLYWOOD.

W 1978 roku drewniane litery zostały zastąpione stalowymi, które pozostają na wzgórzu do dziś. Każda z nich miała swojego fundatora i tak np. za "H” zapłacił TerrenceDonnelly – wydawca "Hollywood Independent Newspaper", a drugie "O” –  sponsorowała amerykańska wytwórnia płytowa Warner Bros. Cały napis ma 14 metrów wysokości i 110 metrów długości.

W 2010 roku chciano zburzyć ten najbardziej rozpoznawalny znak Los Angeles i sprzedać teren, na którym on się znajduje pod budowę luksusowych osiedli mieszkalnych. Temu przedsięwzięciu sprzeciwiło się wiele gwiazd (m.in. Tom Hanks, Arnold Schwarzenegger oraz Steven Spielberg), które zebrały 12,5 miliona na wykup terenu.

mk