Raport BIG. Prawie połowa firm z sektora MŚP zadowolona ze swoich wyników

2020-01-27, 07:54

Raport BIG. Prawie połowa firm z sektora MŚP zadowolona ze swoich wyników
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: pixabay

Blisko połowa mikro, małych i średnich przedsiębiorców uważa, że 2019 r. był dla nich lepszy pod względem finansów i rozwoju niż rok poprzedni dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Szczególnie zadowolone jest budownictwo, najmniej transport i handel, który najbardziej obawia się 2020 roku.

W podsumowaniach 2019 r. przeważają zadowoleni przedsiębiorcy - niemal połowa przedstawicieli firm (49 proc.) jest usatysfakcjonowana obrotem biznesowych spraw w ostatnich 12 miesiącach.

Wśród pozytywnie oceniających miniony rok jedna trzecia przedsiębiorców wskazuje, że powodem były wyższe zyski i większa sprzedaż. Nieco ponad jedna czwarta deklaruje, że 2019 r. był lepszy przede wszystkim dlatego, że udało im się pozyskać nowych odbiorców i wejść na nowe rynki. Wskazywano również na lepszą płynność finansową (26 proc.) i poczucie stabilności finansowej (21 proc.).

W grupie firm negatywnie oceniających 2019 r. - do której należy 17 proc. badanych - blisko 30 proc. na pierwszym miejscu wymienia niższe zyski. Na kolejnych miejscach wskazują spadki sprzedaży oraz rosnące koszty zatrudnienia (po ok. 23 proc.) i kiepskie rozliczenia z odbiorami (18 proc.).

W którym sektorze panują najlepsze nastroje?

Według badania miniony rok najlepiej ocenia budownictwo, a najgorzej handel i transport. W sektorze budowlanym 7 na 10 badanych przedsiębiorstw uznało 2019 r. za lepszy od poprzedniego. W tej branży jest też najmniej zawiedzionych - sytuacji nie udało się poprawić jednej firmie budowlanej na 10. Najmniej usatysfakcjonowanych zeszłorocznymi osiągnięciami jest w handlu i transporcie. W transporcie jest też najwięcej przekonanych, że w minionym roku było gorzej niż wcześniej. Taką opinię ma co czwarty przedstawiciel firm transportowych, podczas gdy ogólnie "o złym obrocie spraw w 2019 r." mówi co szósty przedsiębiorca.

Badanie przeprowadziła w styczniu 2020 r. na zlecenie BIG InfoMonitor firma Keralla Research. Zrealizowano je wśród mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wystawiających faktury z odroczonym terminem płatności na próbie 500 firm techniką wywiadów telefonicznych CATI.

PolskieRadio24.pl, PAP, BIG, md

Polecane

Wróć do strony głównej