Nowy prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ma "wypełnić lukę inwestycyjną"

2022-08-11, 16:30

Nowy prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ma "wypełnić lukę inwestycyjną"
Nowy prom wyczarterowany przez PŻB.Foto: polferries

- Podpisany został kontrakt na czarterowany prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej - poinformował w Kołobrzegu (Zachodniopomorskie) wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Chodzi o jednostkę, która ma "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów.

Polska Żegluga Bałtycka (Polferries) otrzymała dofinansowanie 140 mln zł z budżetu państwa, które miało za zadanie, jak przekazano na początku roku, "wypełnić lukę inwestycyjną w ramach uzupełnienia tonażu w 2023 roku do momentu wejścia do eksploatacji nowych jednostek".

- Został podpisany kontrakt. W ten sposób nowy prom został zabezpieczony dla armatora […] To jest zabezpieczenie interesów PŻB w ramach funkcjonowania na liniach bałtyckich, a przede wszystkim zwiększenie możliwości konkurencyjnych, bo dla nas rzeczą podstawową jest to, aby właśnie Polska Żegluga Bałtycka jako drugi największy polski armator realizowała program odnawiania floty, a w ten sposób wzmacniania się na Morzu Bałtyckim – powiedział w czwartek podczas konferencji prasowej w Kołobrzegu sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Dodał, że linie Świnoujście-Ystad czy Gdańsk-Nynashamn są kluczowe "w ramach dominacji i przede wszystkim naszej konkurencyjności na Morzu Bałtyckim". Zapewnił, że zostanie dołożone "maksimum starań", aby wzmacniać polskich armatorów.

Co z budową nowych promów?

Wiceminister zapewnia, że program budowy promów dla PŻM i PŻB przebiega według planu.

Prezes PŻB Andrzej Madejski przekazał, że umowa z armatorem została podpisana na wyczarterowanie statku z opcją wykupu. Jednostka ma mieć 216 m długości, 28 m szerokości i ponad 3 km linii ładunkowej. Prom będzie mógł przewieźć tysiąc osób w 230 kabinach.

- Dodatkowo jednostka będzie napędzana napędem konwencjonalnym […] I najważniejsza wiadomość – będzie przystosowana do napędu na dual fuel, paliwem gazowym  – powiedział Madejski.

Dodał, że prom ma zostać dostarczony do PŻB w drugiej połowie 2024 r. Jednostka będzie wymagała jeszcze doposażenia jej w instalację gazową, która spełni już całkowicie wymagania techniczne dotyczące zasilania paliwem gazowym.

Jakie są koszty czarteru?

Zapytany o koszty odpowiedział, że są to dane utajnione. Umowa została podpisana z włoskim armatorem, statek jest budowany w stoczni Visentini. Dodał, że prom będzie pływał na linii Świnoujście-Ystad.

- Negocjacje trwały dość długo, bo podejmując decyzję, że będziemy czarterować ten prom, uzyskaliśmy również możliwość negocjacji technicznych, będzie on więc dostosowany do naszych potrzeb – powiedział prezes PŻB Andrzej Madejski. Prom wyczarterowany jest na 10 lat, będzie można go wykupić po sześciu latach.


PR24/PAP/sw

Polecane

Wróć do strony głównej