X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Firmy słono płacą za wprowadzanie klientów w błąd

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2017 08:41
Wielomilionowe kary, publiczne wyjaśnienia nieprecyzyjnych lub nieprawdziwych informacji czy zwrot niesłusznie pobieranych pieniędzy - to efekty zamknięcia w ostatnim czasie kilku postępowań przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, prowadzonych przeciwko dostawcom usług telekomunikacyjnych.
Audio
  • O licznych karach dla firm telekomunikacyjnych w Po pierwsze ekonomia radiowej Jedynki (Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
W ostatnim czasie UOKiK ukarał także telekomy za automatyczne przedłużanie działania początkowo darmowych usług
W ostatnim czasie UOKiK ukarał także telekomy za automatyczne przedłużanie działania początkowo darmowych usług Foto: Zolnierek/Shutterstock

Zostały one wszczęte na wniosek oszukanych przez m.in. reklamy - klientów.

Przedsiębiorcy mają obowiązek informowania klientów w sposób pełny i rzetelny o wszystkich warunkach danej umowy lub o właściwościach danego produktu.

- Te wymogi dotyczą również reklamy, bo stanowi ona zapewnienie przedsiębiorcy o warunkach umowy i właściwościach produktu. Jeżeli konsument poprzez reklamę zostanie wprowadzony w błąd to może on domagać się odszkodowania, bądź zwrotu nienależnie pobranej opłaty - wyjaśnia Paulina Rutkowska, prawniczka specjalizująca się w prawach konsumenta.

A o w prowadzaniu w błąd możemy mówić w kilku przypadkach.

- Kiedy konsument nie wie o wszystkich warunkach danej umowy, bo producent w reklamie pewne informacje przemilczał, bądź konsument został wprowadzony w błąd, bo reklama była sugerująca, czyli była tak zaprojektowana, żeby konsument sobie sam pewne rzeczy dopowiedział - dodaje ekspertka.

Przykład? "Wszystkie  usługi za 10 zł" - a to okazywało się nieprawdą - bo w rzeczywistości usługi były w obniżonej cenie tylko przez określony czas. Inni operatorzy dostali kare za reklamowanie internetu - jako bez limitu - podczas gdy w rzeczywistości limity były.

Błędne uproszczenia
 
Oferty telekomunikacyjne są dziś coraz bardziej skomplikowane, a reklama jest niezwykle krótka.

- Im oferty są bardziej skomplikowane i zwiększeń ilości cegiełek się składają tym trudniej je przedstawić w trzydziestosekundowym spocie, bądź też na jednej stronie gazety. Firmy używają uproszczeń, które nie zawsze mają wprowadzić w błąd. Przedsiębiorcy chcąc dotrzeć do jak największej liczby osób, dlaczego czasem naginają reguły - zaznacza Witold Tomaszewski, ekspert branży telekomunikacyjnej.

Brak informacji to też błąd

Wprowadzanie w błąd dotyczy nie tylko usług głównych i dodatkowych, ale
może być związane z warunkami zawarcia umowy. Tak było w przypadku jednego z ukaranych telekomów, który bezprawnie przedłużał umowy o świadczenie usług stacjonarnych o wiele miesięcy bez wyraźnej zgody konsumentów.

- Konsument powinien wiedzieć, że dane umowa się przedłużyła, przedsiębiorca powinien poinformować o tym klienta – mówi gość.

W ostatnim czasie UOKiK ukarał także telekomy za automatyczne przedłużanie
działania początkowo darmowych usług - już jako nie darmowe, ale płatne - również bez wyraźnej zgody klientów.

- Operatorzy postępowali często inaczej, wysyłali wiadomość sms: drogi kliencie, za tydzień kończy ci się ta usługa w wersji darmowej, od ósmego dnia będziesz płacił w miesięcznych okresach określoną kwotę. Klienci często tą wiadomość kasowali, zapominali. A potem denerwowali się, bo nie wiedzieli skąd wzięły się dodatkowe opłaty na ich fakturach, stąd liczne skargi do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – dodaje.

Na szczęście mamy podstawy by sądzić, że na rynku telekomunikacyjnym, oferty prezentowane w przez telekomy coraz rzadziej będą nieprecyzyjne lub wręcz kłamliwe - bo większość ukaranych dostawców usług, zobowiązała się do zaprzestania stosowania niezgodnych z prawem praktyk. I być może jeśli nie wielomilionowe kary, to publiczna nagana w postaci decyzji UOKiKu, skutecznie zniechęci do reklamowania wszystkiego i za wszelką cenę.

Dominik Olędzki, abo

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

UOKiK: blisko 2 mln zł kary dla Telefonii Polska Razem za wprowadzanie w błąd konsumentów

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2017 15:29
Karę w wysokości prawie 2 mln zł nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na spółkę PGT, działającą pod nazwą handlową „Telefonia Polska Razem” - poinformował w poniedziałek UOKiK. Zdaniem Urzędu firma wprowadzała konsumentów w błąd.
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK: Millennium rażąco narusza interesy konsumentów. Bank nie zgadza się z zarzutami

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2017 18:13
Prezes UOKiK wydał kolejne cztery istotne poglądy w sprawie frankowiczów, kwestionując postanowienia umów o kredyt hipoteczny, zawartych z Bankiem Millennium - poinformował w piątek UOKiK w komunikacie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK znów przesadził z karami dla firm

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2017 07:26
Z 54 mln zł do zaledwie 4,2 mln zł sąd obniżył łączną karę, jaką UOKiK nałożył za zmowę cenową na Akzo Nobel, Praktikera i Obi. Leroy Merlin został uniewinniony - pisze poniedziałkowy "Puls Biznesu".
rozwiń zwiń