more_horiz
Gospodarka

Planujesz remont? Lepiej podpisz umowę z fachowcem

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2017 09:55
Czas wakacji to okres, kiedy zdecydowanie częściej niż zwykle remontujemy nasze domy i mieszkania. Remont nie musi być koszmarem, ale do tego trzeba się odpowiednio przygotować. 
Audio
  • O tym, jak przygotować umowę z fachowcami, żeby remont nie okazał się koszmarem mówili w radiowej Jedynce: Paulina Rutkowska, prawniczka specjalizująca się w prawach konsumenta i Michał Herde, prezes Warszawskiego Oddziału Federacji Konsumentów (Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Z ekipą remontową zawsze warto podpisać umowę przed rozpoczęciem prac
Z ekipą remontową zawsze warto podpisać umowę przed rozpoczęciem pracFoto: Matej Kastelic/Shutterstock.com

Warto zabezpieczyć się na różne okoliczności i sprawdzić firmę, której zlecamy prace. Na samym początku, jeszcze przed wyborem firmy remontowej, warto rozeznać się na rynku, radzi Michał Herde, prezes Oddziału Federacji Konsumentów w Warszawie.

- Najpierw sprawdzamy spokojnie rynek, odrzucamy od razu te oferty, które są podejrzanie tanie i bierzemy coś ze średniej półki, zwłaszcza jeżeli jakaś ekipa jest polecana, np. nasi znajomi już z niej korzystali. Tak dokonujemy wybory każdej w zasadzie usługi czy towaru – mówi ekspert.

Z umową łatwiej dochodzić swoich praw

Do Federacji Konsumentów zgłasza się wiele osób, które mają problem z wykonywanymi pracami remontowymi.

Bardzo często w takich przypadkach sprawę utrudnia brak umowy.

Michał Herde Bardzo często umowy nie ma, a jej brak naraża nas na duże ryzyko tego, że potem ciężko nam będzie udowodnić, na co faktycznie się umówiliśmy.

- Jeżeli chodzi o usługi remontowo-budowlane konsumenci przychodzą, jak już jest problem, czyli niema fachowca, źle wykonuje umowę. To są tego rodzaju problemy. Bardzo często umowy nie ma, a jej brak naraża nas na duże ryzyko tego, że potem ciężko nam będzie udowodnić, na co faktycznie się umówiliśmy, co ten fachowiec miał zrobić i z jakich materiałów – mówi Michał Herde.

Dwa rodzaje umów

A mogą być dwa rodzaje umów. Pierwsza z nich - umowa o dzieło - dotyczy prostszych prac remontowych, wyjaśnia Paulina Rutkowska, prawniczka specjalizująca się w prawach konsumenta.

- Jeżeli mamy do czynienia z drobnymi remontami albo pracami polegającymi na położeniu posadzki, odnowieniu łazienki, położeniu płytek, pomalowaniu ścian, czyli są to takie typowe prace remontowe, to mamy wówczas do czynienia z umową o dzieło – tłumaczy ekspertka.

Natomiast w przypadku bardziej skomplikowanych remontów - związanych np. z przebudową nieruchomości - obowiązuje umowa o roboty budowlane.

- Z drugiej strony, jeżeli mamy do czynienia z rozbudową całej nieruchomości, przebudową danego obiektu, wówczas zawieramy umowę o roboty budowlane. Ta umowa jest dosyć specyficzna, ponieważ tutaj wykonawca zobowiązuje się do przebudowy, czy wybudowania, czy też rozbudowy obiektu budowlanego nie w oparciu o własną wiedzę, czy własne doświadczenie, ale w oparciu o przepisy prawa budowlanego – wyjaśnia Paulina Rutkowska.

Niezależnie od umowy, im więcej aspektów wykonywanych prac się w niej znajdzie, tym lepiej dla nas.

Przede wszystkim dzięki podpisanej umowie wiemy też, kogo wpuszczamy do własnego domu i komu powierzamy materiały.

Prawo do obniżenia kosztów prac

W przypadku np. przedłużających się prac, dzięki umowie mamy prawo do odstąpienia od niej i obniżenia kosztów prac.

Paulina Rutkowska Możemy wysnuwać roszczenia z tytułu niewykonania umowy w takim kształcie, w jakim miała zostać zawarta.

- Tak naprawdę dzieło nie zostało ukończone w terminie i w związku z tym możemy wysnuwać roszczenia z tytułu niewykonania umowy w takim kształcie, w jakim miała zostać zawarta. Wynagrodzenie należałoby wycenić, porównując stan, który miałby nastąpić za dane wynagrodzenie, ze stanem, który mamy tu i teraz. Powinniśmy zrobić to my, bo nie wiadomo, w jakiś sposób będzie to rozliczała osoba wykonująca remont. Są tutaj czasami faktury, paragony, czasami wynika to z umowy, jakie ilości materiałów powinny zostać zużyte – mówi prawniczka.

W razie problemów możemy też liczyć na pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumenta.

Dominik Olędzki, awi

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Remont: jak zabezpieczyć się przed problemami z fachowcami?

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2017 09:32
Wakacje to nie tylko czas licznych wyjazdów urlopowych, ale również wielu remontów, które nie zawsze muszą być koszmarem.
rozwiń zwiń