Polscy czempioni dopiero na początku drogi, by zaistnieć na światowych rynkach

2018-04-09, 19:51

Polscy czempioni dopiero na początku drogi, by zaistnieć na światowych rynkach
Minister Jadwiga Emilewicz powiedziała, że rządowi zależy, by liczba czempionów rosła, gdyż przede wszystkim duże podmioty stać na kosztowe wydatki na badania i rozwój.Foto: mpit.gov.pl

Rolą czempionów, poza budowaniem polskiej marki, jest przede wszystkim udział w realizacji strategicznych projektów inwestycyjnych i skuteczna konkurencja na globalnych rynkach - powiedziała minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

Szefowa resortu MPiT uczestniczyła w prezentacji raportu opracowanego przez Politykę Insight "Czempioni narodowi. Jakich potrzebuje Polska".

Więcej czempionów

Minister Emilewicz podkreśliła, że resort wspiera przekształcanie się małych firm w średnie, a tych średnich w duże. Dodała, że rządowi zależy, by liczba czempionów rosła, gdyż to przede wszystkim duże podmioty stać na kosztowe wydatki na badania i rozwój, które prowadzą do innowacyjności.

Dlatego tak bardzo zależy nam, jak mówiła, by pozycja czempionów się ugruntowała jeszcze bardziej - nie tylko na naszym lokalnym rynku, ale aby byli w stanie się rozwijać i "sięgać dalej".

"Rolą czempionów - poza budowaniem dobrej polskiej marki - jest przede wszystkim (...) udział w realizacji strategicznych projektów inwestycyjnych i skuteczna konkurencja na globalnych rynkach" - zaznaczyła.

Ekspansja na zagraniczne rynki

Jak wskazała minister Emilewicz, tylko wtedy, "gdy połączymy siły pieniądza publicznego z prywatnym, możemy liczyć na to, że nowe technologie zostaną w Polsce wypracowane". "Tylko dzięki temu będziemy mogli liczyć na skuteczną ekspansję na rynkach zagranicznych. Taką ekspansję, która nie opiera się na niskich kosztach płacy w Polsce, ale na atrakcyjności produktów i usług, które tutaj zostaną wypracowane" - zaznaczyła.

Minister podkreśliła, że od narodowych czempionów należy oczekiwać szybkiego, zrównoważonego i odpowiedzialnego wzrostu.

Obecny na prezentacji prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Tomasz Pisula mówił, że lubimy czempiony, bo płacą podatki i zatrudniają polskich obywateli. "Dają poczucie dumy narodowej" - zaznaczył. Dodał, że "nasi czempioni są czempionami na naszą skalę, a na skalę globalną są dopiero początkującymi".

Pierwsza 10.

Pierwszą dziesiątkę rankingu czempionów narodowych Polityki Insight otwiera KGHM, na kolejnych miejscach sklasyfikowano: PKN Orlen, PGNiG, Ciech, Synthos, Polpharma, Asseco Poland, Comarch, Grupa Azoty, Boryszew.

Grupa kapitałowa KGHM Polska Miedź "uzyskała 88 ze 100 punktów i nieznacznie wyprzedziła Polski Koncern Naftowy Orlen z wynikiem 86 pkt." - napisano w raporcie. Trzecią pozycję zajęło Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo z 68 pkt.

PAP, ak, NRG

Polecane

Wróć do strony głównej