more_horiz
Gospodarka

Ważny dzień dla Portu Gdynia. Będzie nowy terminal promowy

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2019 13:02
Kosztem około 235 mln zł w Gdyni powstanie nowy publiczny terminal promowy, gotowy do przyjmowania i szybkiej obsługi promów pasażerskich o długości do ok. 240 m. Inwestycja prowadzona z pomocą środków unijnych ma zostać zrealizowana do końca 2021 r.
Port Gdynia będzie po rozbudowie mógł przyjąć jednostki o większym tonażu i wielkości.
Port Gdynia będzie po rozbudowie mógł przyjąć jednostki o większym tonażu i wielkości.Foto: port.gdynia.pl

W Gdyni odbyła się konferencja prasowa, w czasie której podpisano umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą inwestycji - Korporacją Budowlaną Doraco. W imieniu Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA podpisy złożyli: prezes Adam Meller oraz wiceprezes Grzegorz Dyrmo, a firmę Doraco sp. z o.o. reprezentował m.in. prezes Karol Zduńczyk.

W konferencji udział wziął minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

- To jest niezwykle ważny dzień dla Portu Gdynia, generalnie dla wszystkich naszych portów, ale szczególnie dla Gdyni, która po raz pierwszy od 50 lat realizuje tego typu inwestycję na taką skalę i z takim rozmachem. Nowy terminal promowy to otwarcie nowej inwestycji, które mają nastąpić w Gdyni, to dalsza część, która będzie kontynuowana poprzez budowę portu zewnętrznego, który - mam nadzieję, nastąpi w najbliższych latach – mówił minister.

Przedstawiciele zarządu portu poinformowali, że nowy terminal ma być gotowy w 2021 r. Nowa infrastruktura powstanie na nabrzeżach: Fińskim i Polskim.

Inwestycja zakłada budowę w centralnym punkcie Portu Wschodniego nowoczesnego terminalu promowego. Powstanie on przy skrzyżowaniu głównych arterii tej części portu - ulic Polskiej i Chrzanowskiego, które łączą się na Rondzie Karlskrona. Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.

Projekt przewiduje budowę nowego terminalu wraz z infrastrukturą konieczną do jego obsługi. Powstaną m.in.: budynek dworca o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazyny z funkcjami składu celnego o kubaturze 7 tys. m sześc. Przebudowane mają zostać nabrzeża o długości ok. 600 metrów, powstaną też place postojowe (w tym plac check-in dla samochodów ciężarowych i osobowych oraz system do obsługi naczep intermodalnych) i parkingi o łącznej wielkości 65 tys. m kw.

W ramach inwestycji powstanie też połączenie kolejowe między nabrzeżami. Inwestycja będzie się również wiązała z przebudową układu komunikacyjnego w rejonie Węzła Ofiar Grudnia 70. Powstaną nowe drogi, a istniejące zostaną wydłużone i rozbudowane o dodatkowe pasy ruchu zwiększające przepustowość.

Z myślą o obsłudze pasażerów na terenie terminalna powstanie tzw. galeria pasażerska z ruchomym łącznikiem, który ma zapewnić sprawne przemieszczanie się pomiędzy promem a galerią.

Wykonane prace umożliwią promom zawijającym do terminala łatwiejsze manewrowanie. Inwestycja sprawi, że można będzie w krótszym czasie obsłużyć większą liczbę jednostek. Port będzie też w stanie przyjąć jednostki o większym tonażu i wielkości. Obecny terminal obsługuje promy o długości do ok. 175 m, a nowy będzie w stanie przyjąć promy pasażerskie o długości do ok. 240 m.

Szacowany koszt inwestycji to ok. 235 mln zł, z czego ok. 117 mln zł pokryje dofinansowanie z Unii Europejskiej.

PAP, ak, NRG

Zobacz więcej na temat: Gdynia infrastruktura umowa
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak