X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Spadła średnia wartość niezapłaconych w terminie faktur, ale wydłużył się czas oczekiwania na zapłatę

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2019 08:55
W pierwszych trzech miesiącach tego roku znacząco spadła wartość Indeksu Należności Przedsiębiorstw (INP), mierzącego poziom zatorów płatniczych polskich firm, do 87 punktów - wskazują autorzy najnowszego badania przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.
Nadal ponad połowa mniejszych i średnich firm w Polsce obawia się problemów z egzekwowaniem należności.
Nadal ponad połowa mniejszych i średnich firm w Polsce obawia się problemów z egzekwowaniem należności.Foto: Vitaly Raduntsev/Shutterstock.com

- To najniższa wartość indeksu od lipca 2013 roku. A im niższy wskaźnik INP, tym większa skala zatorów płatniczych - wyjaśniono.

Wiele niepewności wśród przedsiębiorców

Największy wpływ na spadek wartości INP miały, jak podkreślono: wydłużenie średniego okresu oczekiwania na zapłatę o dziewięć dni oraz przekonanie przedsiębiorców, że w kolejnym kwartale pogłębią się problemy z egzekwowaniem należności.

O ile pod koniec 2018 roku prawie co piąty przedsiębiorca spodziewał się pogorszenia sytuacji, to trzy miesiące później takie obawy miał co czwarty.

- Przekonanie przedsiębiorców o pogłębieniu problemów z egzekwowaniem należności wynika po części z tego, że mimo dobrej koniunktury ekonomiści prognozują wyhamowanie dynamiki PKB w kolejnych kwartałach - zaznaczył, cytowany w badaniu, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki.

Dodał, że przedsiębiorcom "doskwiera też niepewność co do warunków wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, co może uderzyć w wiele polskich firm obecnych na tamtym rynku".

Dłuższy czas oczekiwania na zapłatę

Według badania w I kwartale 2019 r. z 17,1 proc. do 19,2 proc. wzrósł odsetek firm, które zaobserwowały narastanie problemów z terminowym regulowaniem zobowiązań kontrahentów. Z drugiej strony spadł udział faktur niezapłaconych w terminie - z 25,6 proc. do 22,7 proc. Jak wyliczono - na każde wystawione 1 tys. zł na fakturze, 227 zł nie trafia do kieszeni wierzyciela. To 29 zł mniej niż pod koniec 2018 roku.

Choć spadła średnia wartość niezapłaconych w terminie faktur, to wydłużył się czas oczekiwania na zapłatę - podkreślono. Pieniądze od kontrahentów wpływają na firmowe konto średnio po trzech miesiącach i 24 dniach, czyli dziewięć dni później niż pod koniec 2018 r. "W I kwartale 2019 roku pojawiło się także więcej faktur przeterminowanych o ponad 12 miesięcy" - wskazano.

Według Łąckiego takie należności są na ogół nie do odzyskania i mogą negatywnie wpływać na sytuację finansową przedsiębiorstw w długim okresie.

Problem z opóźnieniem płatności nadal doskwiera biznesowi

- Już widzimy, że liczba faktur przeterminowanych między 6. a 12. miesiącem wzrosła o prawie 2 punkty procentowe. Jeśli przedsiębiorcy nie będą aktywnie windykować tych należności, możemy się spodziewać, że w kolejnym kwartale część tych faktur powiększy kategorię płatności najdłużej przeterminowanych – ocenił.

W I kwartale 2019 r. 57,4 proc. polskich firm przyznało, że opóźnienia w płatnościach stanowią barierę w prowadzeniu biznesu. Wprawdzie mniej (32 proc.) firm przyznaje, że musi wstrzymywać inwestycje z powodu opóźnień w płatnościach, ale wzrósł odsetek tych (do 32,1 proc.), którzy przez brak płatności od klientów sami nie są w stanie na czas regulować należności.

Według ekspertów może to zapowiadać narastanie problemu zatorów płatniczych w kolejnych kwartałach.

PAP, ak, NRG
 

Zobacz więcej na temat: długi faktura firma
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Przedsiębiorcy boją się upomnieć o zapłatę. Okazuje się, że niesłusznie

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2018 15:44
W razie kłopotów z płatnością od kontrahenta, tylko jedna na 9 firm decyduje się na reakcję. Pozostałe, w imię dobrych relacji, biernie czekają na przelew, mimo że przysparza im to wielu trudności.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Małe firmy nie rosną, bo boją się zadłużać

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2018 16:19
Tylko 30-40 proc. przedsiębiorców regularnie pożycza pieniądze, aby sfinansować bieżącą działalność czy inwestycje. Wśród nich są głównie małe i średnie firmy, prowadzące działalność handlową.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zapłacę, jak mi zapłacą. Kto najczęściej opóźnia płatności

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2019 08:50
To nie nowa i nieznana firma, ale wieloletni partner biznesowy najbardziej zawodzi swoich dostawców - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitora wśród małych i średnich firm.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mniej firm narzeka na zatory płatnicze

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2019 08:24
W I kwartale tego roku do 49 proc. spadł odsetek przedsiębiorstw, którym kontrahenci w ostatnich 6 miesiącach opóźnili płatności o ponad 60 dni - wynika z badania na temat zatorów płatniczych, przeprowadzanego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.
rozwiń zwiń