X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

E-usługi na fali. Coraz więcej spraw załatwiamy bez wychodzenia z domu

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2019 18:10
Polacy coraz chętniej korzystają z e-administracji i przybywających w szybkim tempie różnych e-usług. Dotąd np. za brak prawa jazdy podczas kontroli drogowej policjant mógł wystawić mandat. Prawdopodobnie już od nowego roku w życie wejdą przepisy, które zniosą obowiązek posiadania przez kierującego np. autem osobowym posiadania prawa jazdy w czasie takiej kontroli. 
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Shutterstock.com/Billion Photos

Zapowiedź zniesienia obowiązku posiadania prawa jazdy podczas drogowej kontroli jeszcze w tym roku padła już kilka miesięcy temu, ale wymagało to sprecyzowania technicznych detali w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Ewidencja ta jest systemem informatycznym, w którym zgromadzone są dane dotyczące pojazdów, ich posiadaczy, czy osób mających uprawnienia do kierowania pojazdami mechanicznymi. Wgląd do CEPIK-u mają m.in. policjanci oraz służby prowadzące kontrole drogowe np. Straż Graniczna.

Teraz - np. funkcjonariusz drogówki za pośrednictwem mobilnego terminala skontroluje, czy kierowca ma uprawnienia do prowadzenia pojazdu oraz jakich kategorii.

Będzie to kolejne ułatwienie dla kierowców bo - przypomnijmy - od przeszło roku w czasie kontroli drogowej nie trzeba okazywać dowodu rejestracyjnego a także polisy OC. W przypadku dajmy na to stłuczki - kierowcy mogą sprawdzić dane dotyczące tych dokumentów w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych UFG dostępnej przez smartfona.

Właściciel pojazdu może również skorzystać z udostępnionej przez resort cyfryzacji aplikacji mpojazd w ramach mOby­wa­tel. Są tam informacje zawarte z dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu czy polisy OC. Usługa ta pokazuje nazwę ubezpieczyciela, serię i numer polisy, czas ubezpieczenia czy jego wariant.

Badania pokazują, że coraz chętniej korzystamy z e-administracji i e-usług.

- Polacy coraz bardziej doceniają i wykorzystują ten sposób kontaktu z urzędnikami - mówi minister cyfryzacji, Marek Zagórski.

Dodaje, że nasz kraj znajduje się w pierwszej piątce państwa UE o najlepszym wskaźniku postępu w tej dziedzinie.

Możliwość składania przez internet deklaracji podatkowych (PIT) to obecnie najpopularniejsza e-usługa. W tym roku kilkanaście milionów osób online rozliczyło się z fiskusem.

Kolejną najczęściej znaną e-usługą jest złożenie wniosku Rodzina 500+. Dużą popularnością wśród e-usług jest także możliwość sprawdzenia online liczby punktów karnych. Mniejszym wzięciem cieszy się natomiast zakładanie przez internet działalności gospodarczej.

E-usług sukcesywnie przybywa. Np. portal Biznes.gov.pl Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii oferuje przedsiębiorcom już kilkaset usług do załatwienia wyłącznie online. Swą ofertę usług online rozszerzają także inne resorty i urzędy.

Wiele z nich obywatele i przedsiębiorcy znajdą na portalu GOV.PL. Są tam dostępne informacje o usługach wraz z intuicyjnym mechanizmem ich wyszukiwania.

Online można także było wpisać się do rejestru wyborców. W sumie Polacy przed wyborami parlamentarnymi złożyli w ten sposób ponad 265 tysięcy wniosków o dopisanie do spisu lub wpis do rejestru wyborców. Dla porównania, przed wyborami do europarlamentu było 45 tysięcy takich wniosków.

Coraz więcej Polaków posiada także Profil Zaufany.

PolskieRadio 24, gov.pl, MC, akg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Rządy Pieniądza": usługi cyfrowe ułatwią nam życie przed i podczas wakacji

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2019 15:05
Gościem "Rządów Pieniądza" - audycji w Polskim Radiu 24 - był minister cyfryzacji Marek Zagórski. Rozmowa dotyczyła tego, co można załatwić przez internet w okresie przedwakacyjnym i w czasie wypoczynku w związku z akcją prowadzoną przez Ministerstwo Cyfryzacji, która ma zachęcić do aktywnego korzystania z usług on-line.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ministerstwo Cyfryzacji przeznaczy 120 mln zł w ramach programu "Internet dla każdego"

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2019 16:25
Gminy otrzymają 120 mln zł na uruchomienie punktów dostępu do WiFi w miejscach publicznych - powiedział we wtorek minister cyfryzacji Marek Zagórski. Dodał, że maksymalna kwota dofinansowania to 64 368 zł.
rozwiń zwiń