Pieniądze unijne z programu "Łącząc Europę" zmienią oblicze polskich kolei

2020-01-23, 16:30

Pieniądze unijne z programu "Łącząc Europę" zmienią oblicze polskich kolei
Inwestycje zapisane w KPO zostały już uruchomione, bo środki na ich prefinansowanie w kwocie 4 mld zł zapewnił Polski Fundusz Rozwoju.Foto: PKP PLK

W ramach unijnego programu na rzecz kolei "Łącząc Europę" (CEF), Polska realizuje 56 projektów infrastrukturalnych korzystających ze środków UE w wysokości 3,9 mld euro. Ambicją Brukseli jest uczynienie z ogólnoeuropejskiej sieci kolejowej, atrakcyjnego i łatwo dostępnego środka transportu.

O planach inwestycyjnych Polski na następną perspektywę finansową UE i obecnie realizowanych projektach rozmawiali dziś w Warszawie uczestnicy Grupy Wysokiego Szczebla ds. inwestycji kolejowych.


Powiązany Artykuł

tgv francja free1200.jpg
Do CPK Kolejami Dużych Prędkości. Francuzi podzielą się z nami know-how

W posiedzeniu uczestniczyli m.in. Lucie Žáčková, zastępca kierownika Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej oraz wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel i Ireneusz Merchel prezes zarządu PKP PLK, a także eksperci Inicjatywy JASPERS.

PKP PLK zyska najwięcej

Dziewięć na dziesięć euro środków płynących z UE na kolej wspiera projekty infrastrukturalne, realizowane przede wszystkim przez PKP PLK S.A.


Powiązany Artykuł

PKP kolej pociąg 1200.jpg
Polskie koleje z nową perspektywą: miliardy złotych na nowe trasy, nowoczesne dworce, wygoda pasażerów

Polska i KE oczekują od polskich kolei dokończenia sieci bazowej TEN-T oraz uczynienia z tego transportu atrakcyjnego i dostępnego środka transportu. Staje się to coraz bardziej realne, bo Polska efektywnie realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Ponad 20 mld zł, czyli około 92 proc. środków zarezerwowanych na wsparcie kolei w "Programie Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020" ma już konkretny określony w umowach cel inwestycyjny. Aż 30 proc. z tych środków, czyli 7,5 mld zł wydatków udało się już zrefundować ze środków Komisji Europejskiej.


- Polska jest też największym beneficjentem unijnego instrumentu "Łącząc Europę" (CEF) w sektorze transportu. Aż 82 proc. dofinansowania z CEF zostało przeznaczone na inwestycje kolejowe, a PKP PLK S.A. jest największym beneficjentem CEF w całej UE – mówi Grzegorz Puda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. Polska jak i KE oczekują przede wszystkim dokończenia kolejowej sieci bazowej TEN-T oraz uczynienia z kolei atrakcyjnego i dostępnego środka transportu.

Koleje wielkich prędkości wymagają nowej infrastruktury

Zmiany na kolei są w obecnej perspektywie finansowej UE współfinansowane z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, instrumentu finansowego "Łącząc Europę" (CEF), regionalnych programów operacyjnych (RPO) i Programu Polska Wschodnia (PO PW). Warto dodać, że na modernizację kolei w Polsce Unia Europejska przeznaczyła ponad 10 miliardów euro.

W ramach rządowego Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do 2023 roku na inwestycje kolejowe przeznaczono blisko 75,7 mld zł. Z tych funduszy ponad 40,3 mld zł to środki z UE pochodzące z programów: POIiŚ, CEF, POPW i RPO. Największe nakłady na projekty w ramach KPK zostały zaplanowane na lata 2020 (16,5 mld zł), 2021 (13,2 mld zł) i 2022 (10 mld zł). Strona publiczna prowadzi intensywne starania o minimalizację ewentualnych zagrożeń dla efektywnej realizacji tak dużego programu inwestycyjnego. W tym celu została powołana w MFiPR na prośbę Komisji Europejskiej Grupa Wysokiego Szczebla ds. Inwestycji Kolejowych (HLG). Zajmuje się ona  przygotowaniami do realizacji projektów w ramach wieloletnich ram finansowych UE na lata 2021-2027.

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/SW

Polecane

Wróć do strony głównej