Od poniedziałku zapłacisz za ładowanie auta prądem na stacjach LOTOS-u.

2020-01-26, 14:25

Od poniedziałku zapłacisz za ładowanie auta prądem na stacjach LOTOS-u.
zdjęcie ilustracyjne. Foto: shutterstock

Zakończył się okres testowy projektu LOTOS Niebieski Szlak. W tym czasie pojazdy elektryczne można było ładować bezpłatnie. Od 27 stycznia br. za tę usługę na stacjach LOTOSU pobierana będzie opłata w wysokości 24 zł.

Ogłoszona przez LOTOS stawka jest stała – 24 zł, a kierowca zapłaci bez względu na długość ładowania oraz ilość pobranej energii. Pojemność akumulatorów w większości dostępnych na rynku aut elektrycznych to średnio 35 kWh (rekordzistą jest Audi e-tron z baterią o pojemności 95 kWh).


Auta elektryczne coraz bardziej popularne

Jak wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, pod koniec grudnia 2019 r. po polskich drogach jeździło 8 637 elektrycznych samochodów osobowych. Równolegle, w Polsce rośnie liczba ogólnodostępnych stacji ładowania, która przekroczyła granicę 1000 sztuk. Trzeba jednak pamiętać, że tylko 28% z nich (288) stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), czyli takie, z jakich można skorzystać na Niebieskim Szlaku.


Niebieski Szlak 5

W ciągu pierwszego roku funkcjonowania Niebieskiego Szlaku zarządzająca stacjami spółka LOTOS Paliwa odnotowała około 9,5 tys. ładowań. Rekordowe były miesiące wakacyjne: lipiec (1199 transakcji) oraz sierpień (1115 transakcji). Przeprowadzone badania pokazały systematyczny wzrost zainteresowania tą usługą. Kierowcy pozytywnie ocenili przede wszystkim przyjazność obsługi urządzenia do ładowania (jako bardzo łatwe w obsłudze ocenia je 48% użytkowników).

W tym roku powstaną nowe stacje poboru prądu

LOTOS, zgodnie z realizowaną strategią rozwoju, zamierza rozwijać projekt budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Kolejne punkty pojawią się jeszcze w tym roku.


Powiązany Artykuł

elektromobilność1200.jpg
Jak przyspieszyć elektromobilność? Ekspert: potrzebne dopłaty także dla firm

Wiele z nich zlokalizowanych będzie nie tylko na północy czy w centrum kraju, ale również przy trasach zachodniej i południowej Polski, w tym przy drogach ekspresowych i autostradach. Docelowo koncern zakłada budowę 130 stacji ładowania pojazdów elektrycznych do 2022 roku.

Niebieski Szlak to jedyna inwestycja w Polsce zmieniająca myślenie o podróżowaniu samochodem elektrycznym oraz umożliwiająca swobodne podróżowanie nim między miastami. W pierwszej odsłonie tego projektu koncern umożliwił kierowcom samochodów elektrycznych i hybrydowych swobodny przejazd autostradami A1 i A2 pomiędzy Warszawą a Trójmiastem.


UE wspiera finansowo tworzenie stacji poboru prądu

Na trasie Warszawa - Trójmieście działa 12 punktów ładowania pojazdów elektrycznych.


Powiązany Artykuł

samochody elektryczne ekologia 1200.jpg
Eksperci PSPA: to czy Polacy kupią elektryczne auta zadecyduje polityka dopłat

Pokonanie ok. 450 km trasy znad morza do stolicy (i z powrotem) pojazdem elektrycznym jest teraz możliwe dzięki zachowaniu odległości nie większej niż 160 km pomiędzy kolejnymi punktami ładowania, zlokalizowanymi w Trójmieście (4 punkty), w Miejscach Obsługi Podróżnych przy autostradach A1 i A2 (6 punktów) oraz w Warszawie (2 punkty).


Każda stacja na Niebieskim Szlaku posiada 2 stanowiska ładowania i została wyposażona w ładowarkę o łącznej mocy 150 kW obsługującą 3 międzynarodowe standardy, co umożliwia pełne pokrycie rynku e-mobility. Projekt jest współfinansowany z środków unijnych programu "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility – CEF).


PolskieRadio24.pl/Lotos/PAP/IAR/sw

Polecane

Wróć do strony głównej