Zatory płatnicze sporym utrapieniem dla firm, zwłaszcza w dobie epidemii
44 proc. firm ma kłopot z opłatą faktur na czas przez to, że inni im nie płacą, a 42 proc. straciło zaufanie do kontrahentów - wynika z badania "Wpływ koronawirusa na płynność finansową firm". W czasie pandemii pieniędzy na utrzymanie płynności przedsiębiorcy szukają online.
2020-04-02, 09:41
Jak podkreślili autorzy badania, zatory płatnicze, jedno z największych utrapień mikro i małych firm, są dla nich szczególnie dotkliwe w obecnej sytuacji, gdy gospodarka stanęła z dnia na dzień. 27 proc. firm przyznaje, że choć ma pieniądze, to nie płaci swoim kontrahentom, bo woli trzymać gotówkę na czarną godzinę; a 63 proc. podejrzewa o to innych.
>>> Czytaj więcej: Czym jest tarcza antykryzysowa? Portal GOV.PL <<<
- Zamknięci w biurach lub domach przedsiębiorcy szukają więc rozwiązań online, by uniknąć bankructwa – wskazano w badaniu IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów.
Według badania 44 proc. firm ma kłopot z terminową opłatą faktur przez to, że inni im nie płacą, a 42 proc. przyznaje, że straciło zaufanie do wiarygodności finansowej swoich kontrahentów w obliczu pandemii koronawirusa.
REKLAMA
Kryzys wymaga od firm elastyczności
Jak powiedział prezes Krajowego Rejestru Długów Adam Łącki, epidemia zmieniła też sposób reakcji firm, które coraz częściej przestawiają się na usługi online i same szukają rozwiązań dostępnych przez internet.
- Spytaliśmy przedsiębiorców, jakie usługi wspierające płynność finansową są dla nich szczególnie ważne w czasie pandemii koronawirusa. Blisko 30 proc. przedsiębiorców uważa, że to faktoring online. 65 proc. przedsiębiorców wskazuje monitoring płatności, a 42 proc. pobieranie raportów na temat sytuacji finansowej kontrahentów - powiedział.
Łącki podkreślił, że firmy przestały sobie wzajemnie ufać i widać tego efekty. W marcu, jak dodał, w porównaniu ze styczniem liczba zapytań i pobieranych z rejestru raportów na temat kondycji innych firm wzrosła o 200 procent.
Badanie przeprowadzono w dniach 13-17 marca wśród 202 małych i średnich firm.
REKLAMA
PolskieRadio24.pl, PAP, KRD, md
REKLAMA