Unikatowy przykład połączenia historii z nowoczesnością. W Białymstoku otwarto odnowiony dworzec

2020-10-01, 20:33

Unikatowy przykład połączenia historii z nowoczesnością. W Białymstoku otwarto odnowiony dworzec
Odnowiony dworzec w Białymstoku.Foto: PKP S.A.

W Białymstoku został oddany do użytku przebudowany z poszanowaniem dla historycznej architektury, nowoczesny i komfortowy dworzec. Tym samym PKP S.A. zakończyły swoją największą inwestycję w województwie podlaskim i jedną z kluczowych w skali kraju realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

Pochodzący z drugiej połowy XIX wieku obiekt odzyskał swoje historyczne piękno, stając się dworcem nowoczesnym i komfortowym. Prace budowlane były prowadzone pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. W holu dworca przywrócono pierwotny wystrój wnętrza z uwzględnieniem takich elementów jak zdobienia ścian i sufitów, żeliwne słupy oraz ozdobne posadzki.

Wnętrze wyposażono w nowoczesne oświetlenie oraz wygodne i stylowe ławki. Historyczny wygląd odzyskała również elewacja budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi takimi jak boniowanie, pilastry czy gzymsy. Jej piękno zostało podkreślone przez nowoczesną nocną iluminację. Uwagę zwracają również ozdobne zadaszone wejścia do budynku, których elementami są żeliwne stylizowane słupy. 

Powiązany Artykuł

KOLEJ twitter-poslkiprogramkolejowy.jpg
Krajowy Program Kolejowy: mimo pandemii tempo realizacji nie zwalnia

– Otwarcie zmodernizowanego dworca kolejowego w Białymstoku to ważna i doniosła chwila. Ten piękny dworzec jest symbolem zmieniającej się polskiej kolei. Białystok jest ważnym punktem na kolejowej mapie naszego kraju i zasługuje na piękny dworzec. Jego znaczenie jeszcze wzrośnie dzięki budowie szlaku RailBaltica. Jesteśmy zadowoleni, że kolejna inwestycja dworcowa w Polsce dobiegła końca – zauważył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Otwierany dzisiaj, po dopiero co zakończonej przebudowie, dworzec w Białymstoku to unikatowy przykład tego, jak można efektywnie połączyć historyczny, piękny architektoniczne budynek z nowoczesnością oraz wysokim standardem obsługi podróżnych. To również bardzo dobry przykład współpracy spółki Skarbu Państwa, którą jest PKP S.A., z rządem Rzeczpospolitej Polskiej, w którego interesie działa Ministerstwo Aktywów Państwowych. Mam nadzieję, że nowy dworzec główny w Białymstoku będzie dobrze służył mieszkańcom i podróżnym oraz spełni ich oczekiwania, a także stanie się wizytówką kolei, miasta i regionu. Znajdujemy się w końcu przy jednej z najstarszych linii kolejowych w Polsce, niegdyś łączącej Warszawę z Petersburgiem – mówił Janusz Kowalski, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Zabytkowy charakter budynku udało się połączyć z rozwiązaniami na miarę XXI wieku. Dworzec został w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ramach inwestycji zlikwidowano bariery architektoniczne, wykonano windy, odpowiednie toalety, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe z planem dworca, oznaczenia w alfabecie Braille’a, system umożliwiający wzmocnienie sygnału dla aparatów słuchowych przy kasach biletowych, a także szereg innych usprawnień. Na komfort korzystania przez podróżnych z dworca wpłynie również montaż nowoczesnego systemu elektronicznych tablic przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system zapowiedzi głosowych.

– Program Dostępność Plus był impulsem, który wprowadził zasady uniwersalnego projektowania do wszystkich inwestycji finansowanych z Funduszy Europejskich. Dworzec jest początkiem i końcem podróży, dlatego bardzo ważna jest jego dostępność, nie tylko pod względem architektonicznym. Takich likwidujących bariery architektoniczne i wprowadzających udogodnienia dla osób o szczególnych potrzebach elementów infrastruktury komunikacyjnej bardzo potrzeba w Polsce Wschodniej – stwierdziła Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej. 

Powiązany Artykuł

KOLEJOWA ZAKOPIANKA.jpg
Program "200 przystanków". Kolej ogłasza dwa pierwsze przetargi

W wyniku przeprowadzonej rewitalizacji dworca w Białymstoku poprawi się również bezpieczeństwo na dworcu i w jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowano bowiem nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe. W przestrzeni dworca umiejscowiono także defibrylator, pomocny w przypadkach konieczności udzielania pierwszej pomocy w momencie zatrzymania akcji serca.

– Dworzec w Białymstoku to trzeci, po Bielsku Podlaskim i Czeremsze, obiekt zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie podlaskim. Łącznie w tym regionie do programu zakwalifikowano 12 dworców kolejowych. Obecnie prace budowlane trwają przy przebudowie dworców w Kuźnicy Białostockiej, Szepietowie, Jabłoni Kościelnej i Siemiatyczach. I to nie koniec, bo w trakcie opracowania jest dokumentacja projektowa dla pięciu kolejnych inwestycji – poinformował Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Odnowiony obiekt stał się również bardziej przyjazny środowisku poprzez zastosowanie energooszczędnego oświetlenia wraz z automatyką sterującą, paneli fotowoltaicznych na dachu dworca do pozyskiwania "zielonej energii" oraz termomodernizację budynku (docieplenie, stolarka o niskim współczynniku przenikania ciepła).

Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się do ograniczenia zużycia energii elektrycznej i wody.

Przebudowa dworca w Białymstoku to jedna z kluczowych inwestycji PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej łączny koszt to 45 112 081,99 zł brutto. Jest ona współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość dofinansowania ze środków unijnych to 26 185 495,25 zł.

Wykonawcą prac budowlanych była firma Budimex S.A., a autorem projektu przebudowy dworca pracownia architektoniczna Pas Projekt Sp. z o.o.

PR24, PKP S.A.,akg

Polecane

Wróć do strony głównej