X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Rozliczenie Tarczy 2.0. Zobacz, czy można starać się o całkowite umorzenie subwencji

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2021 17:49
18 listopada ruszy proces rozliczania subwencji dla mikro, małych i średnich firm z Tarczy PFR 2.0, które otrzymały w sumie 7,1 mld zł - poinformował Polski Fundusz Rozwoju.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Drazen Zigic

Tarcza PFR 2.0 to instrument wsparcia dla najbardziej poszkodowanych przez pandemię branż, takich jak np. turystyczna, gastronomiczna, kosmetyczna czy kulturalna. Firmy, które otrzymały pomoc, mogą ubiegać się o umorzenie nawet 100 proc. otrzymanych subwencji. Dotyczy to - jak wskazano w informacji PFR - 40,6 tys. mikrofirm oraz 7,1 tys. małych i średnich firm, działających pod jednym z 54 kodów PKD.

Trzy etapy rozliczenia Tarczy 2.0

Napisano, że rozliczenia Tarczy 2.0 będą odbywać się w trzech etapach:

  • Pierwszy etap, dotyczący małych i średnich firm, rozpocznie się 18 listopada 2021 r. i potrwa do 15 stycznia 2022 r. - Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe - czytamy
  • Drugi etap, czyli rozliczenie mikrofirm, rozpocznie się 19 stycznia 2022 r. i potrwa do 28 lutego 2022 r. i po tym terminie formularz będzie niedostępny
  • W trzecim etapie, który - jak czytamy - ma nastąpić w kwietniu 2022 r. PFR wyda firmom jedną z trzech decyzji, tj.: określenie kwoty subwencji podlegającą zwolnieniu z obowiązku zwrotu (w tym o całkowitym umorzeniu), wezwanie do zwrotu całej subwencji albo informację o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej umorzeniu. Wówczas - jak czytamy - PFR poprosi beneficjenta o dalsze wyjaśnienia

Kto może ubiegać się o całkowite umorzenie subwencji?

Wskazano, że całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają MŚP, które nieprzerwanie utrzymały działalność gospodarczą do 31 grudnia 2021 r. oraz rozliczyły nadwyżki otrzymanej subwencji finansowej.

- Przedsiębiorcy we wniosku o subwencję co do zasady prognozowali przychody oraz koszty stałe za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r. Dlatego też, w celu rozliczenia subwencji muszą podać rzeczywiste koszty stałe oraz wysokość przychodów dla tego okresu. Pomocny w wyliczeniu tej różnicy będzie specjalny kalkulator, z którego można skorzystać w formularzu rozliczenia. Beneficjent musi sprawdzić, czy nastąpiła nadwyżka między wartością subwencji wyliczoną w oparciu o przewidywaną wartość kosztów stałych oraz wysokość spadku przychodów, a subwencją, którą otrzymaliby w oparciu o kwotę rzeczywistych kosztów stałych oraz rzeczywistą wysokość spadku przychodów. Jeśli taka nadwyżka występuje, beneficjent będzie musiał ją zwrócić do 31 stycznia 2022 r. na indywidualny rachunek wskazany w potwierdzeniu oświadczenia - czytamy.

Jakie dokumenty trzeba przygotować?

Wskazano też, że w celu poprawnego rozliczenia subwencji, przedsiębiorcy będą musieli załączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu pliki JPK w postaci xml wygenerowane z programu księgowego firmy (inny format nie zostanie przyjęty). W zależności od prowadzonej rachunkowości będą to pliki JPK_PKPIR lub JPK_KR. - Należy przygotować osobne pliki za okres listopad-grudzień 2020 oraz styczeń-marzec 2021 r. - napisano.

Podkreślono, że kwota wskazana w oświadczeniu o rozliczeniu nie musi równać się kwocie, która podlega zwrotowi na rzecz PFR. - Jeśli przedsiębiorca częściowo spłacił subwencję przed terminem złożenia oświadczenia o rozliczeniu, powinien samodzielnie pomniejszyć kwotę wskazaną w oświadczeniu o wartość wszystkich dokonanych zwrotów w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. - wskazano.

Jeżeli chodzi o mikrofirmy, to - jak wskazano - całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają te, które utrzymały nieprzerwaną działalność gospodarczą do 31 grudnia 2021 r. oraz utrzymały średni poziomu zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do liczby pracowników, na których otrzymał subwencję.

Od listopada ruszają szkolenia

Zaznaczono, że PFR sprawdzi te warunki automatycznie na podstawie danych z ZUS, dlatego przedsiębiorca nie załącza do wniosku żadnych dokumentów i zaświadczeń.

Firmy, które w trakcie wnioskowania o subwencję nie dołączyły poprawnych dokumentów o umocowaniu, "odnajdą w formularzach dodatkowe pole, tzw. oświadczenie retrospektywne. Zaznaczając je, będą poświadczać, że były umocowane do złożenia wniosku o udzielenie subwencji. Oprócz złożenia tego oświadczenia muszą dostarczyć do banku dokumenty potwierdzające umocowanie w ciągu 14 dni" - czytamy.

Jak wskazano, od listopada rozpoczną się szkolenia dotyczące procesu umorzeń, o których informacje również będzie można znaleźć na stronie PFR.

PR24, akg

Czytaj także

Tarcza finansowa. Przedsiębiorca może się odwołać, jeśli uzna, że wsparcie jest za niskie

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2021 13:01
Do tej pory pozytywnie rozpatrzono 470 odwołań elektronicznych i zamknęliśmy blisko 400 tzw. postępowań wyjaśniających ws. Tarczy PFR 2.0 - poinformował wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk. Dodał, że nie zapadły żadne decyzje o przedłużeniu wsparcia dla firm z Tarczy PFR 2.0.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przedłużona część terminów dla firm poszkodowanych przez pandemię. Znamy propozycje rządu

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2021 17:20
Przedłużenie terminu na realizację vouchera dla podróżnych, pomoc dla sklepików szkolnych, najemców w galeriach handlowych, branży turystycznej - to niektóre ze zmian proponowanych w przyjętym przez rząd projekcie noweli ustawy o szczególnych rozwiązaniach, związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przez pandemię z branży gastronomicznej odeszło 200 tys. pracowników. Otwarciu lokali towarzyszy brak personelu

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2021 11:15
Wiele lokali gastronomicznych nie ma ogródków restauracyjnych, musi więc czekać na otwarcie branży pod koniec maja - ocenił Sławomir Grzyb z Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej. Dodał, że przez pandemię odeszło z branży 200 tys. pracowników.
rozwiń zwiń