Nowe trasy, otwarte przetargi. Drogowcy podsumowali zimową przerwę
Sprzyjająca pogoda sprawiła, że wiele inwestycji drogowych było kontynuowanych także w miesiącach zimowych. Dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała ten okres.
2022-03-16, 18:47
Co do zasady od połowy grudnia do połowy marca trwa tak zwana przerwa zimowa, podczas której wykonawcy mogą ten dodatkowy czas wykorzystać do prowadzenia prac, by nadgonić ewentualne zaległości lub przyspieszyć realizację inwestycji. Sporo zależało od pogody. Jeżeli była łaskawa, wielu wykonawców prowadziło prace.
Odcinki nowych dróg, otwarte przetargi
Jednak postępy podczas zimy to nie tylko prace budowlane. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła do ruchu 13 odcinków nowych dróg o łącznej długości prawie 182 kilometrów. Podpisano pięć umów na realizację zadań o łącznej długości prawie 60 kilometrów.
Ponadto GDDKiA otworzyła oferty w przetargach na pięciu zadaniach o długości ponad 73 kilometrów i wybrano najkorzystniejsze oferty dla siedmiu o długości prawie 110 kilometrów. Oprócz tego ogłoszono siedem przetargów na budowę 79,3 km nowych dróg.
Południowa Obwodnica Warszawy
20 grudnia zeszłego roku oddano do ruchu ostatni odcinek drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem pod Ursynowem. Inwestycja ta jest ważna nie tylko dla mieszkańców Warszawy, ułatwiając komunikację między dzielnicami. To przede wszystkim uzupełnienie ciągu dla kierowców przemieszczających się tranzytem na osi wschód-zachód autostradą A2.
REKLAMA
S2 już zyskała swój tunel, natomiast na drodze ekspresowej S3 między Bolkowem a Kamienną Górą w województwie dolnośląskim powstają kolejne takie obiekty. Obie nawy dłuższego, ok. 2300-metrowego tunelu są już wydrążone.
Krótszy, około 320 metrowy tunel powstaje metodą rozkopową. Drążone są też dwa, dwunawowe tunele w ciągu S1 Przybędza-Milówka, a na Północnej Obwodnicy Krakowa - wybrano grunt spod stropu dwóch tuneli i rozpoczęto budowę płyty dennej. Trwa drążenie wyjść ewakuacyjnych w tunelu pod Świną, a w nawach tunelu na S7 na Zakopiance montowane jest ich wyposażenie.
Czytaj także:
Pod koniec stycznia GDDKiA przedstawiła wyniki studium korytarzowego dla odcinka S7 od Krakowa do Myślenic. Podczas spotkania z samorządami zainteresowanymi planowaną inwestycją, zaprezentowane zostały korytarze mające ok. 3-5 km szerokości.
Są to wstępne ustalenia w zakresie lokalizacji inwestycji, które nie przesądzają o jej konkretnym przebiegu. Szczegółowe analizy dotyczące precyzyjnego przebiegu inwestycji będą przeprowadzane na kolejnych etapach jej przygotowania.
REKLAMA
GDDKiA zapowiada, że sezon budowlany w 2022 roku będzie pracowity i intensywny. Na etapie realizacji znajduje się 98 zadań o łącznej długości 1304,5 km oraz 14 obwodnic o łącznej długości 109,7 km. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje też ogłosić przetargi na realizację 76 zadań w zakresie przebudowy bądź rozbudowy dróg krajowych o łącznej długości ok. 440 km.
W tym roku planowane jest także ukończenie remontów o łącznej długości około 323 kilometrów dróg krajowych za kwotę niespełna 400 milionów złotych.
Aleksander Pszoniak, PR24, akg
REKLAMA
REKLAMA