Polska zwiększyła w 2021 r. udział w niemieckim imporcie. PIE szacuje tegoroczne możliwości

2022-09-29, 13:16

Polska zwiększyła w 2021 r. udział w niemieckim imporcie. PIE szacuje tegoroczne możliwości
PIE: Polska na tle pozostałych państw V4 wyróżniała się najbardziej zdywersyfikowaną strukturą eksportu towarów i usług do Niemiec. Foto: Shutterstock/Frank Gaertner

Dzięki dużemu udziałowi dóbr konsumpcyjnych trwałego użytku (m.in. sprzętu AGD, RTV, elektroniki, mebli) polski eksport do Niemiec rósł, a Polska zwiększyła swój udział w niemieckim imporcie do 5,7 procent w 2021 r., ocenił Polski Instytut Ekonomiczny. 

"Teraz może być odwrotnie, gdyż już obecnie obserwujemy wyraźny spadek zagranicznego popytu na te dobra - stwierdzili eksperci Instytutu. Ich zdaniem to, co było atutem Polski podczas pandemii COVID-19 może obecnie działać na niekorzyść polsko-niemieckiej współpracy gospodarczej.

Spowolnienie gospodarcze w Niemczech

Analitycy PIE zaznaczyli, że dane płynące z niemieckiej gospodarki wskazują na postępujące spowolnienie aktywności gospodarczej w Niemczech. Indeks obrazujący nastroje wśród przedsiębiorców za Odrą wyniósł we wrześniu 84,3 pkt. wobec 88,6 pkt. miesiąc wcześniej - wskazał PIE, powołując się na niemiecki instytut Ifo, który podał dane 26 września. "To najniższy poziom od maja 2020 r." - stwierdzono.

Dodano, że również indeks oczekiwań eksportowych zmalał we wrześniu o 6 pkt. wobec spadku o 2,8 pkt. w sierpniu. "Najgorsze perspektywy rysują się przed branżami: chemiczną, meblarską i metalową" - wskazano. Eksperci PIE zwrócili uwagę, że w IV kwartale br. spodziewany jest wzrost niemieckiego eksportu przemysłu motoryzacyjnego.

W ocenie analityków recesja prognozowana w Niemczech może mieć nieco inny niż dotychczas wpływ na gospodarki państw Grupy Wyszehradzkiej (V4). Zwykle - jak zauważyli - kryzysy mocno dotykały branżę motoryzacyjną, która ma kluczowe znaczenie dla gospodarek V4.

W motoryzacji są lepsze nastroje 

"Póki co, nie widać osłabienia w niemieckiej motoryzacji. Wręcz przeciwnie, w sierpniu 2022 r. w Niemczech wyprodukowano 207 tys. samochodów osobowych, tj. o 68 proc. więcej niż rok wcześniej" - wskazano w czwartkowym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE".

Dodano, że poprawiła się też dostępność materiałów i komponentów do produkcji w przemyśle motoryzacyjnym. "Problemy takie zgłaszało w sierpniu 67,2 proc. firm, wobec aż 87,6 proc. w lipcu" - stwierdzono. Oznaczało to spadek o 20 pkt. proc. w porównaniu z lipcem. O 30 proc. w sierpniu br. zwiększyła się wartość dodana wytworzona w przemyśle motoryzacyjnym Chin. "Może to świadczyć o globalnym przezwyciężaniu problemów z dostępnością komponentów dla motoryzacji i realizacji zaległych zamówień" - wskazano.

Polska na tle państw V4

"Polska na tle pozostałych państw V4 wyróżniała się najbardziej zdywersyfikowaną strukturą eksportu towarów i usług do Niemiec" - zaznaczono. Zwrócono uwagę, że najwięcej wartości dodanej było tworzone w Polsce, dzięki niemieckiemu popytowi finalnemu w branży handlu hurtowego i detalicznego (13,4 proc.) oraz popytowi na wyroby przemysłu motoryzacyjnego (12 proc.) i spożywczego (9,7 proc.), a także pozostałe wyroby (w tym meble) i usługi napraw maszyn i urządzeń (7,3 proc.). W pozostałych V4 udział niemieckiego popytu na wyroby motoryzacyjne generował ponad 20 proc. wartości dodanej konsumowanej za Odrą.

Analitycy PIE podkreślili, że Niemcy miały też duże znaczenie w eksporcie wartości dodanej wytworzonej w państwach V4. "W 2018 r. w niemieckim eksporcie zawarta była polska wartość dodana stanowiąca równowartość 2,7 proc. PKB Polski" - stwierdzono.

W pozostałych państwach V4 udział ten wahał się od 2,9 proc. na Słowacji i 3 proc. na Węgrzech do 3,6 proc. w Czechach. We wszystkich państwach najwięcej wartości dodanej było eksportowane przez Niemcy w wyrobach przemysłu motoryzacyjnego, które stanowiły 26 proc. eksportowanej polskiej wartości dodanej, ale najmniej spośród państw V4 (około 35 proc.). 

Czytaj także: 

PAP/IAR/PR24.pl/mk

Polecane

Wróć do strony głównej