Na co najczęściej skarżą się polscy konsumenci? Zobacz wyniki ostatniego badania

2022-10-22, 12:02

Na co najczęściej skarżą się polscy konsumenci? Zobacz wyniki ostatniego badania
Ostatnio najwięcej skarg konsumenckich dotyczyło transportu lotniczego - głównie odwołania i opóźnienia lotów, zmiany planu podróży, a także problemów z bagażem.Foto: Olena Yakobchuk/Shutterstock

Odwołane loty, uszkodzony bagaż czy wadliwa odzież - m.in. tego dotyczą skargi złożone do Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska. W III kwartale br. ich liczba wzrosła o 29 proc. wobec II kwartału, sięgając niemal 2060 - wynika z danych ECK.

"W III kwartale 2022 ECK Polska otrzymało 2059 zgłoszeń od konsumentów, to o 29 proc. więcej niż w II kwartale 2022 r." - wynika z "Kwartalnika ECK" za miesiące lipiec - wrzesień br.

Najwięcej skarg na transport lotniczy

W tym czasie 35 proc. skarg dotyczyło transportu lotniczego - głównie zakłócenia lotów, czyli np. odwołania i opóźnienia, zmiany planu podróży, a także problemów z bagażem. Na wadliwą odzież i obuwie czy przypadki niedostarczenia jej skarżyło się 20 proc. konsumentów, a 6 proc. zgłoszeń dotyczyło usług noclegowych i turystycznych.

Działające przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów ECK Polska podało przykład osoby, która kupił w niemieckim sklepie pianino za 8 tys. zł. Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie sprzedawcy, wysyłka do Polski jest darmowa przy zakupach powyżej 900 zł - bez limitów wagowych czy wielkościowych. "Po zakupie do konsumenta odezwał się sprzedawca żądając dodatkowo kosztów wysyłki w wysokości 450 euro" - podało Centrum. Osoba kupująca nie wyraziła na to zgody i sklep anulował zamówienie, zwracając wpłacone pieniądze.

Pomoc ECK w sporach konsumenckich

Ponieważ kupujący poczuł się niesprawiedliwie potraktowany, zwrócił się z prośbą o pomoc do ECK Polska. "We współpracy z ECK Niemcy, pomogliśmy konsumentowi rozwiązać spór ze sklepem. Dzięki naszej interwencji sprzedawca zgodził się na bezpłatną (zgodną ze swoim regulaminem) dostawę pianina na adres konsumenta" - przekazało ECK.

Czytaj także:

Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce (ECK) powstało w 2005 roku, na mocy porozumienia Komisji Europejskiej z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

PAP, akg

Polecane

Wróć do strony głównej