Nowoczesne wagony dla PKP Intercity. Duży sukces zakładów Cegielskiego

2024-03-07, 14:00

Nowoczesne wagony dla PKP Intercity. Duży sukces zakładów Cegielskiego
Wagony dla PKP Intercity od H. Cegielskiego z Poznania. Tak wygląda zmodernizowane wnętrze. . Foto: Zakłady im. H. Cegielskiego/twitter

Na początku spółka marca PKP Intercity odebrała 60 z 90 wagonów zmodernizowanych przez firmę H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Modernizacja została wykonana w ramach zamówienia z 2022 roku wartego niemal 495 milionów złotych. Spółka odbierze wszystkie zmodernizowane wagony najpóźniej w czwartym kwartale 2024 roku.

W kwietniu 2022 roku PKP Intercity podpisało umowę ze spółką H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu, na wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A oraz 141A oraz ich późniejszych przeglądów na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia wynosi prawie 495 milionów złotych.

 - Kolejne zmodernizowane wagony jakie do nas spływają istotnie przyczynią się do podniesienia komfortu podróży naszymi pociągami. Stale dążymy do tego, by zgodnie z przyjętą strategią inwestycyjną spółki do 2030 roku cały nasz tabor był w pełni nowy lub zmodernizowany a podróż była bezpieczna i wygodna – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Marcin Rodek, prezes zarządu fabryki  H. Cegielski dodał, że firma dokłada,  wszelkich starań, by maksymalnie skracać terminy dostaw wagonów, by jak najszybciej mogli z nich korzystać podróżni – obecnie wyprzedzamy harmonogram o ponad dwa miesiące.

PKP Intercity. Modernizacja wagonów z korzyścią dla podróżnych  

W unowocześnionych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej, automatycznych drzwi oraz toalet z zamkniętym obiegiem. W pojazdach znajduje się monitoring, dostępne są także oznaczenia w alfabecie Braille’a. Wózki jezdne zostały wymienione na nowe i cichsze. Wagony są dostosowane do prędkości 160 kilometrów na godzinę.

Po modernizacji pojazdy będą kursować jako wagony przedziałowe drugiej klasy w pociągach kategorii InterCity.  Pierwsze zmodernizowane wagony spółka odebrała już w sierpniu 2023 roku.

PKP Intercity. Inwestycje w modernizację wagonów

Dotychczas spółka zrealizowała inwestycje taborowe opiewające na kwotę 11 mld zł brutto. Zmodernizowanych zostało ponad 900 wagonów przewoźnika, 167 lokomotyw oraz 14 tak zwanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Spółka zakupiła z kolei 81 nowych wagonów, 43 nowe lokomotywy oraz 12 nowych pojazdów typu ezt.

Spółka posiada wiele inwestycji zakontraktowanych z polskimi producentami z czego ponad 2 miliardy złotych to inwestycje właśnie z poznańskim producentem FPS Cegielski. Pozostałe to między innymi  - prawie 3 miliardy złotych z PESA Bydgoszcz oraz niemal pięć miliardów złotych z nowosądecką firmą NEWAG.

1 marca rozstrzygnięty został przetarg na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150. Za realizację projektu o wartości przekraczającej 4 miliardy, dwieście milionów złotych. Za kontrakt będzie odpowiadać będzie firma H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych.

 

 

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24/SW


Polecane

Wróć do strony głównej