Nowe wodorowe stacje Orlenu. Wiemy, gdzie powstaną

2022-09-14, 15:30

Nowe wodorowe stacje Orlenu. Wiemy, gdzie powstaną
W drugiej połowie 2023 roku spółka planuje uruchomić stacje wodorowe w Poznaniu i Katowicach. W pierwszym z tych miast stacja obsłuży największą flotę autobusów zasilanych wodorem w Polsce.Foto: PKN Orlen/Twitter

W kolejnych miastach powstaną stacje tankowania wodoru. PKN Orlen zbuduje je w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile.

Spółka dostała na ten cel ponad 60 miliarów złotych bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility.

Do 2030 roku Koncern planuje otworzyć ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej.

Strategia wodorowa

PKN Orlen podkreślił, że zgodnie z przyjętą strategią wodorową, Grupa Orlen do 2030 r. otworzy ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej - w tym roku koncern uruchomił swoją pierwszą w Polsce mobilną stację w Krakowie, a w przyszłym roku do użytku zostaną oddane dwa obiekty: w Poznaniu i Katowicach.

Jak wyjaśniono w informacji, nowe stacje tankowania wodoru, które powstaną w ramach przyznanego dofinansowania drugiej fazy projektu "Clean cities - hydrogen mobility in Poland", będą przeznaczone do "zasilania środków komunikacji publicznej, samochodów osobowych, a docelowo także pojazdów ciężarowych".

Przybędzie stacji tankowania wodoru

"Zgodnie z założeniami, stacje w Bielsko-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile zostaną oddane do użytku w połowie 2025 r." - zapowiedział PKN Orlen.

Koncern oznajmił przy tym, że już w drugiej połowie 2023 r. otwarte zostaną stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach, na których budowę PKN Orlen otrzymał dofinansowanie z CEF Transport Blending Facility w ubiegłym roku, w ramach pierwszej fazy projektu "Clean cities – hydrogen mobility in Poland".

"Będą to ogólnodostępne, całodobowe obiekty, przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem - zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu" - wyjaśnił PKN Orlen. Dodał przy tym, że planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi. W planie jest również, jak poinformował koncern, budowa stacji tankowania wodoru w Wałbrzychu.

Nowoczesna gospodarka wodorowa

"Budujemy nowoczesną gospodarkę wodorową w Europie. Nasz projekt znalazł się w prestiżowym gronie 24 europejskich przedsięwzięć objętych dofinansowaniem wspierającym rozwój infrastruktury paliw alternatywnych. To potwierdza, że ścieżka wyznaczona przez naszą strategię wodorową jest właściwym kierunkiem rozwoju zrównoważonego biznesu" - oświadczył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

Jak podkreślił, Grupa Orlen nie zwalnia tempa w tego typu inwestycjach, mając świadomość, że "wodór to przyszłość motoryzacji".

Ekologiczna technologia

PKN Orlen zwrócił m.in. uwagę, że zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg na dzień, co pozwala na przejechanie ok. 300 km. Zastosowanie ekologicznej technologii wodorowej w transporcie znacząco przyczynia się do poprawy jakości powietrza oraz obniżenia poziomu hałasu w miastach - zaznaczono.

Czytaj także:

PKN Orlen przypomniał, że zgodnie ze swą strategią do 2030 r. przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w wodór nisko i zeroemisyjny. W tym czasie ma powstać międzynarodowa sieć hubów wodorowych koncernu oraz sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji, przy czym w Polsce powstanie ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.

IAR/PAP, PR24, akg

Polecane

Wróć do strony głównej