Nowe zasady zwrotów i rękojmi. Sprawdź co się zmieni
Nie ma się czym chwalić. Polska i Bułgaria jako jedynie kraje Unii Europejskiej nie zdążyły wprowadzić ujednoliconego prawa konsumenckiego, obowiązującego już od 3 tygodni we wszystkich krajach Wspólnoty.
2014-07-01, 14:21
Posłuchaj
Ustawa o prawach konsumenta została już opublikowana w Dzienniku Ustaw RP. Oznacza to, że przepisy zaczną obowiązywać za sześć miesięcy, czyli dokładnie 25 grudnia 2014 roku. Do tego czasu przedsiębiorcy i klienci mają czas by zapoznać się z nowymi zasadami.
Więcej czasu na zwrot
Najważniejsze zmiany to wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość. Obecnie jest to 10 dni, po wejściu przepisów w życie okres ten wydłuży się do 14 dni.
Zmiany w usługach
Łatwiej będzie także rozwiązać umowę na usługi telekomunikacyjne. O nowych zasadach mówi Łukasz Wroński, zastępca dyrektora departamentu Ochrony Interesów Konsumenta w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Jeśli podpisaliśmy umowę na odległość na świadczenie usług i chcemy z niej zrezygnować to zapłacimy tylko za okres świadczenia tej usługi – wyjaśnia specjalista.
Dłuższa rękojmia
Ważną dla przedsiębiorców zmianą jest wydłużenie okresu rękojmi. – Teraz będzie ona obowiązywać przez dwa lata – mówi Jakub Kralka, prawnik i autor bloga Techlaw. To oznacza, że producent będzie dłużej odpowiadał za niezawodność swojego produktu.
REKLAMA
Konsument będzie lepiej chroniony
Nowa prawo przewiduje także wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności wykraczające poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy. Dzięki temu dokonywanie zakupów w sieci będzie bezpieczniejsze.
Zwrot albo naprawa
Konsument, który kupi wadliwy produkt, składając reklamację, będzie mógł wybierać między naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy.
Krzysztof Rzyman, abo
REKLAMA