Za zagubiony lub zniszczony bagaż możemy dostać nawet 5 tys. zł odszkodowania

W czerwcu warszawskie Lotnisko Chopina odprawiło ponad milion pasażerów. Rekord zanotowało lotnisko w Krakowie-Balicach, z którego tylko w ubiegłym miesiącu skorzystało blisko 370 tys. osób. Wzmożony ruch w portach lotniczych zauważalny jest na całym świecie, a to oznacza również, że w czasie wakacji częściej pojawiają się problemy z bagażem.

2014-07-07, 10:45

Za zagubiony lub zniszczony bagaż możemy dostać nawet 5 tys. zł odszkodowania
Podróżujący będą mogli zrezygnować z wykupionego wyjazdu, jeżeli jego cena wzrośnie o więcej niż 8 proc.Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O prawach przysługujących konsumentom w przypadku zaginięcia lub zniszczenia bagażu mówili w Radiowej Jedynce goście audycji Po pierwsze ekonomia: Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, Maciej Nykiel z Fly.pl i Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów /Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego R
+
Dodaj do playlisty

- Jeżeli mamy zniszczony bagaż, to już znajdując się na lotnisku, widzimy, że coś jest nie tak. Możemy od razu zrobić zdjęcie do dokumentacji uszkodzeń. Powinniśmy wówczas skierować się do punktu informacyjnego, gdzie wypełniamy tzw. PIR, czyli protokół nieprawidłowości bagażowej. Ten dokument musimy załączyć do naszej reklamacji i skierować do przewoźnika. Mamy na to 7 dni od momentu otrzymania uszkodzonego bagażu - wyjaśnia Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Odkupienie walizki albo zwrot pieniędzy

Na rozpatrzenie reklamacji przewoźnik ma do 30 dni. Zazwyczaj oferuje podróżującym dwa rozwiązania.

- Jeżeli dany model jest jeszcze w sprzedaży, przewoźnik odkupuje nam taką samą walizkę albo przelewa równowartość kwoty, którą na nią wydaliśmy - mówi Maciej Nykiel z Fly.pl.

Reklamacje dotyczyć mogą nie tylko samej walizki, ale również jej zawartości.

REKLAMA

Odszkodowanie również za opóźniony bagaż

Czasami zdarza się też, że bagaż nie dociera na czas.

- W takiej sytuacji należy również wypełnić protokół nieprawidłowości bagażowej i zgłosić się do przewoźnika. Na napisanie reklamacji mamy 21 dni – informuje Słupek.

Bez bagażu trzeba sobie jakoś radzić. Najbardziej potrzebne rzeczy można kupić na koszt przewoźnika.

- Należy zachować wszystkie paragony. Możemy zwrócić się bowiem po odszkodowanie – mówi Słupek. – Musimy udowodnić, co znajdowało się w bagażu. Jeżeli zaś kupiliśmy coś, bo bagaż z nami nie przyleciał, to przedstawiamy paragony, dowody na to, że ponieśliśmy dodatkowe koszty – dodaje.

REKLAMA

Zwrot na dokonane zakupy należy nam się w całości.

Uwaga na klauzule niedozwolone

Warto również zwrócić uwagę na klauzule niedozwolone w przypadku wycieczek zorganizowanych. Bardzo często dotyczą one bagażu.

- Biuro podróży zawsze ponosi odpowiedzialność za bagaż konsumenta. Wyłączenie odpowiedzialności w umowie jest niezgodne z prawem – przypomina Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Maksymalna kwota za zniszczony lub opóźniony bagaż wynosi blisko 5 tys. zł. Jeśli przewozimy bardziej wartościowe przedmioty, warto pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu.

REKLAMA

Dominik Olędzki, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej