Światowy Dzień Konsumenta: przybywa reklamacji niezadowolonych klientów
15 marca przypada Światowy Dzień Konsumenta. To okazja do rozmowy o prawach konsumentów, ich edukacji, ale także o sprawach, z którymi najczęściej trafiają oni do swoich rzeczników czy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Z Grażyną Gadomską-Krawczun Miejskim Rzecznikiem Konsumentów Siedlcach, rozmawia Andrzej Ilczuk.
2015-03-15, 08:08
Posłuchaj
W tym dniu w wielu miastach rzecznicy praw konsumentów oraz inspektorzy Państwowej Inspekcji Handlowej organizują dyżury. Będą czekali na wszystkich , którzy chcą dowiedzieć się więcej o prawach konsumenta, a także wyjaśnić wątpliwości dotyczące reklamacji czy zakupów.
Jak mówi Grażyna Gadomska-Krawczun, spraw z którymi mamy jako konsumenci problem, przybywa.
Najwięcej problemów z zakupionym obuwiem
Najwięcej spraw dotyczy reklamacji zakupionych towarów, i w tym przypadku palmę pierwszeństwa dzierży obuwie.
Dużo reklamacji związanych z telekomunikacją…
W następnej kolejności znajdują się sprawy związane z usługami telekomunikacyjnymi – dotyczącymi Internetu czy telefonów – tak stacjonarnych jak i komórkowych.
REKLAMA
…oraz z zakupami na odległość
Dużą grupę stanowią reklamacje dotyczące sprzętu RTV. Jest też coraz więcej problemów z zakupami na odległość. Polacy kupują w sieci i te zakupu rosną, ale wraz z nimi ilość reklamacji. Jak podkreśla ekspertka – jest ich tyle prawie co związanych z zakupem butów.
W Unii Europejskiej takie same prawa konsumenckie
W całej Unii Europejskiej konsumentom kupującym towar lub usługę, przez Internet lub w sklepie, we własnym kraju lub w innym państwie UE, przysługują określone - te same prawa.
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta wymienia pięć najważniejszych uprawnień. Pierwsze podstawowe prawo konsumenta to prawo do uzyskania pełnych informacji na temat dowolnych kupowanych towarów lub usług.
Co ważne, mamy też prawo do nieodpłatnej naprawy lub wymiany wadliwych towarów. Z problemami z egzekucją swoich praw zawsze możemy się zwrócić do rzecznika konsumentów.
Jak wyjaśnia ekspertka konsument w pierwszym etapie składa reklamację do sprzedawcy. Jeśli ten jej nie uwzględnia, a klient czuje się pokrzywdzony to rzecznik konsumentów przygotowuje monity, kieruje do rzeczoznawców a następnie, jeśli to nie pomaga, opracowuje konsumentom pozwy do sądu.
REKLAMA
Andrzej Ilczuk
REKLAMA