Portal obywatel.gov.pl: to jeszcze nie jest nowoczesna e-administracja, ale zmierza w dobrym kierunku
Od końca lipca działa portal obywatel.gov.pl, dzięki któremu w każdej chwili i bez wychodzenia z domu możemy sprawdzić, jak załatwić sprawy w urzędzie. Przykładowo: jak wyrobić dziecku paszport? Jak zameldować się czasowo? Jak sprawdzić, ile mamy na koncie punktów karnych? Są też informacje dotyczące podatków, działalności gospodarczej czy ubezpieczeń społecznych.
2015-08-10, 11:20
Posłuchaj
Piotr Wołejko z Pracodawców RP dobrze ocenia nowy portal.
- To jeszcze nie jest to, do czego powinniśmy dążyć i do czego, zgodnie z zapowiedziami premier Ewy Kopacz, dążymy, czyli jednego portalu, który po zalogowaniu pozwoliłby nam korzystać z e-usług oferowanych przez wszystkie instytucje publiczne. Jest to raczej repozytorium wiedzy na temat procedur. Znajdziemy tam informacje o tym, jak mamy załatwiać konkretne sprawy, czyli jakie są potrzebne druki, dokumenty, do jakiego urzędy powinniśmy się udać, a jeżeli jest możliwość załatwienia sprawy przez Internet, to możemy zostać przekierowani pod właściwy adres - mówi gość Polskiego Radia 24.
Brak koordynacji na szczeblu centralnym
Aby pomóc obywatelom i przedsiębiorcom, potrzebna jest wymiana informacji pomiędzy urzędami i resortami. Brakuje też - zdaniem naszego gościa - organu, który koordynowałby e-administrację na szczeblu centralnym.
- Minister administracji i cyfryzacji jest tylko jednym z wielu członków Rady Ministrów. On nie może niczego innemu ministrowi narzucić. Ministrowie mogą jedynie porozumieć się, że będą współpracować, a z tym bywają niestety problemy. Oczywiście nie są tutaj winni ministrowie, tylko urzędnicy poszczególnych resortów – zaznacza Piotr Wołejko. – Na początku czerwca pojawiła się informacja, że Ministerstwo Pracy przygotowuje swój portal, który dopiero będzie zintegrowany z platformą ePUAP, a o tym trzeba pomyśleć na początku. To właśnie podstawowy problem: moment przygotowania systemów informatycznych, e-administracyjnych, w poszczególnych urzędach. One od samego początku powinny zakładać szerszą współpracę z systemami innych instytucji, które zbierają informację o przedsiębiorcach, obywatelach – podkreśla gość Polskiego Radia 24.
REKLAMA
Dobre przykłady Polska może czerpać z Estonii, albo Korei Południowej.
Sylwia Zadrożna, awi
REKLAMA