UOKiK sprawdzi, czy firma Twoja Telekomunikacja wprowadza klientów w błąd

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, czy operator telefoniczny Twoja Telekomunikacja wprowadza konsumentów w błąd. Do Urzędu i rzeczników konsumentów trafiło ok. 450 zgłoszeń od klientów firmy - podał UOKiK, który wszczął postępowanie przeciw przedsiębiorcy.

2017-02-15, 16:58

UOKiK sprawdzi, czy firma Twoja Telekomunikacja wprowadza klientów w błąd
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Wikimedia Commons, Adrian Grycuk

- Urząd rozpoczął postępowanie w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przeciwko spółce "Twoja Telekomunikacja" - poinformował UOKiK w środę w komunikacie. Operator świadczy usługi telekomunikacyjne w sieci stacjonarnej oraz związane z nimi odpłatne usługi dodatkowe, m.in. „Usługa Pakiet Bezpieczeństwa”, ochrona spadkobiercy przed odpowiedzialnością finansową w przypadku śmierci abonenta.

Urząd sprawdzi, czy firma stosuje w praktyce niezgodne z prawem działania, takie jak: podszywanie się pod innego operatora, brak informacji o faktycznej wysokości opłat abonamentowych, utrudnianie odstąpienia od umowy, niedoręczanie wszystkich dokumentów po podpisaniu umowy oraz nieuprawnionym żądaniu opłat za niezmówione usługi dodatkowe.

- Konsultanci telefoniczni dzwonili najczęściej do osób starszych, właścicieli numerów stacjonarnych wywierając na nich błędne wrażenie o tym, że rozmawia z nimi ich dotychczasowy operator - czytamy w informacji Urzędu.

Spływa wiele skarg od klientów

Prezes UOKiK Marek Niechciał wyjaśnił, że na Twoją Telekomunikację spływa wiele skarg od klientów oraz sygnałów od rzeczników konsumentów z całej Polski. "Wiemy o niemal 450 osobach pokrzywdzonych przez Twoją Telekomunikację. Sprawdzamy wzorce umów i przyglądamy się sposobowi działania tego operatora. Praktyki spółki mogą być sprzeczne z prawem, a przede wszystkim mogą realnie szkodzić konsumentom. W większości sprzedawcy kierowali ofertę do osób starszych, którzy podpisywali niekorzystne dla siebie umowy" – poinformował Niechciał, cytowany w komunikacie Urzędu.

Konsumenci skarżyli się również, że atrakcyjna cena obowiązywała jedynie przez dwa okresy rozliczeniowe. Jak informuje UOKiK, jedna z pokrzywdzonych osób opowiada, że, przedstawiciel z Twojej Telekomunikacji przedstawił jej kwotę miesięczną rachunku 25 zł, ale nie dodał, że to tylko przez dwa miesiące. Z analizy Urzędu wynika, że konsumentom mogła nie być przekazywana kompletna informacja o wysokości opłaty abonamentowej, tj. obejmująca cały okres zobowiązania, w tym również wzrost ceny po pływie okresu promocyjnego.

- Prawo nakłada na przedsiębiorcę sprzedającego poza lokalem lub na odległość, a więc przez telefon czy w domu konsumenta, obowiązek poinformowania go o prawie odstąpienia od umowy oraz przekazanie formularza odstąpienia - przypomniał UOKiK. Tymczasem - jak zaznaczył Urząd, przywołują skargę konsumenta, przy podpisaniu umowy nie został on pouczony o prawie odstąpienia od umowy, jak również nie otrzymał jego wzoru oświadczenia o odstąpieniu.

Działaniem na szkodę konsumentów - jak wskazał Urząd - jest również niewydawanie im pełnej dokumentacji dotyczącej umowy. - Twoja Telekomunikacja może nie przekazywać klientowi egzemplarza umowy, potwierdzenia jej zawarcia, a także niektórych załączników - podkreślono.

UOKiK zakwestionował też żądanie zapłaty za usługi dodatkowe, których konsument nie zamawiał. - Przykład: Pełnomocnik własnoręcznie uzupełnił na umowie wybór takich usług, jak: Usługa Pakiet Bezpieczeństwa czy Usługa Dodatkowa, które wymagają ode mnie umiejętności chociażby obsługi SMS, czego w ogóle nie potrafię i nie znam. W rezultacie dodania do abonamentu usług dodatkowych cena usługi mogła znacznie wzrosnąć, a główną motywacją konsumentów do podpisania nowej umowy mogła być chęć zaoszczędzenia - czytamy w informacji.

Jeśli postawione zarzuty potwierdzą się, Prezes UOKiK może nakazać zmianę praktyki i usunięcie jej skutków oraz nałożyć karę pieniężną nawet do wysokości 10 proc. obrotu osiągniętego w poprzednim roku.

UOKiK przypomniał, że nie powinno się podpisywać umowy, której się nie rozumie. W takiej sytuacji najlepiej poradzić się kogoś bliskiego lub zadzwonić na Infolinię Konsumencką - na nr (22) 290 89 16 lub 801 440 220. Jeśli konsument zawarł natomiast umowę na odległość, a więc podpisał ją np. u siebie w domu, ma 14 dni na zrezygnowanie. Wraz z umową sprzedawca/kurier musi wręczyć formularz odstąpienia od umowy.

abo

 

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej