Światowy Dzień Metrologii: nauki, która pomaga rozwijać nowoczesne technologie jak GPS

2017-05-22, 17:00

Światowy Dzień Metrologii: nauki, która pomaga rozwijać nowoczesne technologie jak GPS
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay.com

Formalnie 20 maja, ale w tym roku 22 maja obchodzony jest Światowy Dzień Metrologii - nauki zajmującej się przede wszystkim ustalaniem wzorców i metodami pomiarowymi.

Posłuchaj

O znaczeniu i sposobach wykorzystywania metrologii mówił w radiowej Jedynce Włodzimierz Lewandowski, prezes Głównego Urzędu Miar (Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Tegorocznym hasłem jest metrologia w transporcie, mówi Włodzimierz Lewandowski, prezes Głównego Urzędu Miar.

- Bardzo często metrologię sprowadza się do urządzeń czysto pomiarowych, liczników itd. Otóż metrologia to są metody pomiarowe, niepewność pomiaru. Czym mniejsza niepewność, tym lepsze produkty. Dotyczy to też transportu. Głównie myślimy o samochodach, ale chodzi i o samoloty, pociągi. Poza tym we współczesnym transporcie ogromną rolę odrywa nawigacja. A współczesna nawigacja to nawigacja satelitarna, która jest oparta na metrologii czasu – wyjaśnia gość radiowej Jedynki.

Polscy kierowcy korzystają z amerykańskiego GPS

Polscy kierowcy tymczasem korzystają z systemu amerykańskiego GPS, wyjaśnia Włodzimierz Lewandowski.

- Ponieważ jest to pierwszy operacyjny system nawigacji satelitarnej. Po nim dopiero przyszedł system rosyjski. GPS ma jednak tę przewagę, że rozwinął się wokół niego ogromny przemysł i jest bardzo wiele najróżniejszych odbiorników, w szczególności tych miniaturowych, których używają zwykli obywatele, przede wszystkim w telefonach komórkowych. W tej chwili są już elementy elektroniczne nawigacji, które zawierają wszystkie dostępne systemy, łącznie z europejskim systemem Galileo, który jest jeszcze w budowie. Musi mieć minimum 24 satelity, aby był w pełni operacyjny. W tej chwili ma kilkanaście satelitów – zaznacza ekspert.

Coraz większa dokładność pomiaru i bezpieczeństwo

Z punktu widzenia użytkowników tych systemów, coraz większa dokładność pomiaru oznacza coraz większe ich bezpieczeństwo, bo to w transporcie jest najważniejsze, mówi Włodzimierz Lewandowski.

- W tej chwili wyznaczania pozycji samochodu ma niepewność 5 – 8 metrów. Teraz to już jest niewystarczające. Oprogramowanie nawigacji satelitarnej pokazuje nam na ekranie czasem zły pas. 1 metr w czasie rzeczywistym już by się przydał. Do tego potrzeba dalszego postępu w metrologii. Ponadto przyjdzie epoka samochodów automatycznych. Postępy w metrologii satelitarnej będą miały ogromny w pływ na tworzenie systemu samochodów autonomicznych. Polska metrologia ma wspierać tę innowacyjność. Polska ma również swój udział w takich projektach jak Galileo, czy Copernicus. Jest to europejski program obserwacji ziemi, głównie z satelitów – wyjaśnia rozmówca Jedynki.

Mimo nazwy polski udział w tym programie jest bardzo skromny i ambicją Głównego Urzędu Miar jest znaczące jego zwiększenie, podkreśla prezes Włodzimierz Lewandowski.

Aleksandra Tycner

Polecane

Wróć do strony głównej