UOKiK przedstawił istotny pogląd w sprawie przeciwko Generali

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił istotny pogląd w sprawie przeciwko Generali. Dotyczy on postanowienia umowy polisy z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym - poinformował UOKiK w środę w komunikacie.

2017-06-07, 11:56

UOKiK przedstawił istotny pogląd w sprawie przeciwko Generali
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Wikimedia Commons, Adrian Grycuk

Urząd wyjaśnił, że postępowanie toczy się przed Sądem Rejonowym dla Warszawy-Mokotowa. Dotyczy postanowień umowy ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (Generali Omniprofit ze składką regularną), które były kwestionowane przez urząd.

Z komunikatu wynika, że konsument domaga się uznania za niedozwolone postanowień określających wysokość opłat likwidacyjnych i w konsekwencji zwrotu kwoty zatrzymanej przez Generali przy rozwiązaniu umowy.

- Po wydaniu przez Prezesa UOKiK decyzji, ubezpieczyciel ograniczył wysokość opłaty pobieranej w związku z rozwiązaniem umowy - wskazano.

W wydanym poglądzie Prezes Urzędu podkreślił, że rozliczenie przez zakład ubezpieczeń umowy na podstawie zasad wynikających z decyzji nie wyłącza abuzywnego charakteru postanowień, ani też nie powoduje usunięcia wszystkich skutków ich stosowania. Z tych względów dostosowanie wysokości opłaty do wymogów decyzji nie wyklucza możliwości dochodzenia przez konsumentów dalszych roszczeń.

Urząd podzielił jednocześnie stanowisko konsumenta

- Prezes Urzędu podzielił jednocześnie stanowisko konsumenta co do abuzywnego charakteru postanowień umownych, ponieważ postanowienia te: pozwalają przedsiębiorcy jednostronnie ustalać wysokość kwoty zatrzymanej w związku z rozwiązaniem umowy, Obciążają klienta wygórowanymi opłatami, które nie odpowiadają rzeczywistym kosztom poniesionym przez przedsiębiorcę, uniemożliwiają konsumentowi kontrolę nad mechanizmem ustalania wysokości pobranej opłaty, zabezpieczają jedynie interes przedsiębiorcy - czytamy w komunikacie.

W ocenie Prezesa UOKiK, zawarte w umowie niedozwolone postanowienia nie wiążą stron. Dlatego ubezpieczyciel powinien oddać konsumentowi zatrzymane kwoty jako nienależnie pobrane świadczenie.

Urząd zaznaczył, że ocena prawna przedstawiona przez urząd nie może stanowić odniesienia dla innych spraw, które pozornie mogą wydawać się podobne. W każdym przypadku Prezes UOKiK ocenia stan faktyczny i prawny, orzecznictwo w danej sprawie oraz wniosek skierowany przez powodów.

Wydane do tej pory poglądy są dostępne na stronie internetowej UOKiK.

PAP, awi

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej