Rząd stawia na gry. Do wzięcia 100 tys. zł
Najpierw wzięli udział w programie Agencji Rozwoju Przemysłu, teraz czekają na inwestycję. Twórcy siedmiu gier mają otrzymać po do 100 tysięcy złotych oraz pomoc merytoryczną we wprowadzeniu gier na rynek.
2017-07-14, 15:50
Posłuchaj
Według szefa Agencji Rozwoju Przemysłu Marcina Chludzińskiego, program wsparcia twórców gier cieszy się zainteresowaniem. Przypomniał, że do tak zwanego akceleratora gier zgłosiło się 30 podmiotów. Do dalszego etapu trafiło 7 z nich. Marcin Chludziński ma nadzieję, że ich propozycje trafią na rynek.
Gliński: w tym roku możliwe nowe rozwiązania dot. ulg dla twórców
Niewykluczone, że nowe rozwiązania dotyczące ulg podatkowych dla twórców, w zakresie tzw. podatku Tuska zostaną przedstawione jeszcze w tym roku - poinformował w piątek dziennikarzy wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński.
- Najprawdopodobniej uda nam się już w tym roku przedstawić coś korzystnego dla twórców w tym zakresie (ulg dla twórców - PAP). To jest autorski projekt ministerstwa finansów. W tej chwili rząd zakłada, że pełna ulga wróci od 2019 roku. Być może uda nam się coś na 2018 r. już przygotować, w ograniczonym zakresie, bo to są zawsze koszty budżetowe - powiedział Gliński.
Tzw. podatek Tuska, który wszedł w życie 1 stycznia 2013 r. wprowadził limit kosztów uzyskania przychodów dla twórców.
Wicepremier powiedział też, że obecnie resort zajmuje się też projektem dotyczącym zachęt dla produkcji audiowizualnej.
- Tu chodzi głównie o produkcję filmową, żeby polski rynek filmowy się rozwijał. Tutaj decyzja jest w zasadzie podjęta już, chociaż to wymaga zaangażowania finansowego, budżetowego o przyjęciu ustawy o zachętach dla produkcji audiowizualnej i ustanowienia funduszu takich zachęt audiowizualnych - podkreślił Gliński.
Kluczowa jest konkurencja
Przypomniał, że na świecie kwestia ta jest rozwiązywana różnie, ale prawie we wszystkich krajach europejskich już jest. - W Polsce nie, dlatego my przegrywamy konkurencję, jeżeli chodzi o produkcję, zwłaszcza kooperacje międzynarodowe, z innymi krajami ościennymi i chcemy to zmienić. To także mogłoby obejmować producentów gier komputerowych - zaznaczył wicepremier.
Poinformował, że projekt ustawy w tej sprawie jest już gotowa i na razie znajduje się w procesie konsultacji.
- Tu chodzi o zwrot kosztów kwalifikowanych przy produkcji, więc na to musi być odpowiedni fundusz. To się oczywiście w dłuższej perspektywie czasowej gospodarczo opłaca, także fiskusowi. Przypominam, że zwrot jest mniej więcej podwójny. Jeżeli zainwestowalibyśmy 100 mln zł w Fundusz Zachęt Audiowizualnych, z którego to funduszu zwracalibyśmy 25 proc. kosztów kwalifikowanych produkcji. Przy odpowiednich kryteriach, które te produkcje miałyby spełniać, to mniej więcej dla fiskusa jest podwójny zwrot później z podatków, z VAT itd. - wyjaśnił.
Wicepremier poinformował, że celem podstawowym jest rozwój rynku, a dzięki takim zachętom rynek się powiększa.
Wartość polskiego rynku gier komputerowych to około miliarda 800 milionów złotych. W kraju działa około 300 zarejestrowanych firm produkujących gry.
REKLAMA
Zespoły biorące udział w pierwszym konkursie organizowanym przez ARP Games.
abo
REKLAMA