UOKiK podsumowuje pracę rzeczników konsumentów
Prawie pół miliona porad udzielili miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował ich pracę za 2016 rok.
2018-02-12, 08:28
Posłuchaj
Aleksandra Kapnik z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów mówi, że takich rzeczników jest w Polsce ponad 370. W 2016 roku występowali oni 68 tysięcy razy w sprawach konsumentów do przedsiębiorców, a ponad połowa tych spraw zakończyła się pomyślnie dla konsumentów. Oprócz tego rzecznicy ponad 4 tysiące razy wytoczyli powództwa lub przygotowali pozwy.
- Mamy nadzieję ten wynik jeszcze poprawić - dodaje rozmówczyni Naczelnej Redakcji Gospodarczej.
Problemy głównie przy kupnie i sprzedaży
Maciej Czapliński z UOKiK informuje, że większość spraw, którymi zajmują się rzecznicy, dotyczy sprzedaży, albo tej tradycyjnej, albo na odległość (60 tysięcy spraw).
- Jeżeli chodzi o branżę, to najczęściej są to takie zwyczajne, codzienne zakupy - obuwia, odzieży, sprzętu RTV/AGD i wyposażenia wnętrz. Bardzo dużo porad dotyczy dostawców usług, przede wszystkim usług telekomunikacyjnych, ale też mediów, np. gazu. Tutaj dużym wyzwaniem dla rzeczników są umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa z dostawcami gazu, prądu i innych mediów - mówi Maciej Czapliński.
REKLAMA
Rzecznik doradzi i sporządzi pismo
Rzecznicy konsumentów są pracownikami samorządów, a ich pracę nadzorują starostowie lub prezydenci miast. Rzecznicy przede wszystkim mogą pomóc rozwiązać indywidualny problem konsumenta z przedsiębiorcą. Jak wyjaśnia Aleksandra Kapnik, rzecznik może udzielić porady, sporządzić pismo reklamacyjne lub dotyczące odstąpienia od umowy, wystąpić do przedsiębiorcy z prośbą o polubowne rozwiązanie sporu lub wytoczyć powództwo czy przygotować pismo procesowe.
Jest pole do poprawy
Maciej Czapliński dodaje, że rzecznik konsumentów jest jak lekarz pierwszego kontaktu.
- Ma on za zadanie albo pomóc w tych sprawach, w których jest stanie pomóc, albo skierować nas do specjalisty, czyli na przykład Rzecznika Finansowego czy Urzędu Regulacji Energetyki. Rzecznicy konsumentów w 2016 roku udzielili prawie pół miliona porad. To ogromna liczba i ogromny nakład pracy - zaznacza Maciej Czapliński. Przyznaje przy tym, że nie wszędzie jednak rzecznicy konsumentów pracują jednakowo dobrze - są powiaty, gdzie pomoc funkcjonuje lepiej, ale są też takie, gdzie wszystko działa nieco gorzej.
Zdaniem UOKiK są jeszcze pewne pola do rozwoju. Dlatego Urząd przystępuje do prac, które doprowadzą być może do zmian legislacyjnych, dotyczących umiejscowienia rzeczników konsumentów w systemie ochrony konsumentów. W całym kraju konsumenci powinni jednakowy poziom ochrony, niezależnie od miejsca zamieszkania.
REKLAMA
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Aleksandra Tycner, md
REKLAMA